fbpx

Charter-risteily nyt vain meiltä lisäpalveluna asiakkaillemme!

Tämä venemaailman kuumin uutuusvene on vuokrattavissa elokuusta 2022 alkaen ikimuistoisiin retkiin Suomenlahdella!

M/Y Sofia

Moottorivene m/y Sofia, Saxdor 320 GTC, on uutuusvene, joka edustaa luokkansa parasta suunnittelua, designia ja yksityiskohtia. Saxdor 320 GTC tarjoaa vieraillesi suojaisan matkateon, kattavat varusteet ja miellyttävät tilat nautiskella Suomenlahden merellisestä ympäristöstä.

Ominaisuudet:
Strategiset mitat:
Pituus:10,28 m
Leveys: 3,10 m
Paino: 4000 kg
Polttoainetankki:  450 l
Kantavuus: 8 henkilöä
Moottorit: 2 x 225 hv, Mercury
Huippunopeus: 42 solmua

Varusteet:
Jääkaappi
Lämmitys
Liesi+uuni
WC
Fusion-äänetoistolaitteet
Karttaplotteri
Aurinkokansi veneen sivuilla
Makeavesijärjestelmä

Tästä linkistä pääset lukemaan lisää

Varaa nyt oma risteilysi!

Tutustu myös syksyn koulutuksiin

2022-07-01T14:49:56+03:001 heinäkuun, 2022|

Kesäterveiset Eventiumilta!

Hyvä asiakas ja yhteistyökumppani,

Kiitos paljon tästä kevätkaudesta. Olemme saaneet jälleen kokea useita yhteisiä onnistumisia, moninaisia haasteita ja merkityksellistä uuden oppimista.

Yhteiskunnallisten muutos- ja poikkeustilanteiden jatkumisesta huolimatta, ja niistä johtuen, koulutus- ja valmennusala on saanut olla luomassa ja mahdollistamassa työelämän uusia menestystekijöitä yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Jotta voimme palvella asiakkaitamme syksyllä entistäkin paremmin, olemme panostaneet koko prosessiin ja huomioineet kehityskohteita webinaarien ja etäkoulutusten valmistelussa, toteutuksessa ja jälkihoidossa. Suuret kiitos palautteistanne!

Koulutusten korkean laadun varmistamiseksi meille tärkeää on NPS-mittaristo, joka kertoo suosittelijoiden  määrän. Parhaimmillaan se on ollut jopa 100% ja useat suosituimmista valmennuksistamme ovat yltäneet upeasti jopa NPS 91.  Olemme panostaneet uusiin ja päivitettyihin, ajankohtaisiin sisältöihin, materiaaleihin ja tekniseen laatuun.

Käytössämme on Premium-tasoinen studio laitteistoineen ja useita digitaalisia alustoja, jotka mahdollistavat tietoiskujen lisäksi myös osallistujien ja valmentajien keskinäistä vuorovaikutusta eri tavoin. Vuosittain meillä on yli 6500 asiakasta, yli 100 kouluttajaa ja yli 1000 koulutusta, webinaaria ja valmennusta. Syksyllä pääsemme taas tekemään kaivattuja lähikoulutuksia, se on hienoa! Kiitos myös tiimi- ja organisaatiokohtaisista tarjouspyynnöistä, räätälöimme mielellämme juuri teille sopivat parhaat koulutukset.

Kiitokseksi Sinulle asiakkaamme:
Hyödynnä nyt kesäetu -15% kaikista Eventiumin koulutuksista, kun ilmoittaudut viimeistään 31.7.2022.
Kirjoita ilmoittautumislomakkeen Muut tiedot -kohtaan koodi ”Kesä -15%”.

Kevään 2022 suosituimmat koulutukset uusitaan myös tulevana syksynä – varaa eturivin paikkasi.

Näin teet suuret kaupat Teamsin avulla (90 min) Torstai 06.10.2022 klo 10.00–11.30: etäkoulutus Teamsilla
Taitava asiakaspalvelija (1/2 pv) 01.09.2022 Etäkoulutus
Sähköinen arkistointi (1 pv) 04.10.2022 Etäkoulutus
Tunnelmamuotoilu (1 pv) 04.10.2022 Helsinki

 

Katso koko koulutuskalenteri:

 

Kiitos paljon kaikille ja oikein hyvää kesää!  Lomailemme pääosin jo juhannuksesta lähtien ja koko heinäkuun! Tavataan elokuussa!

Kesäterveiset!

Erja Laurila, Koulutustuottaja, Eventium koulutuspalvelut

Erja Laurila  

koulutustuottaja, liiketoimintajohtaja, Co-Founder
erja.laurila@eventium.fi
p. 050 300 6558

2022-06-30T12:59:38+03:0030 kesäkuun, 2022|Tags: , , , |

Johtaja kuulee ja kuuntelee

Työyhteisön hyvinvointia uhkaa eniten vanhat tavat ja ihmismielen itsetuhoisuus, yhdistettynä mukavuudenhaluun. Töitä kyllä tehdään, mutta työinnostus, tilivelvollisuus ja paluutiedon keruu ontuvat sillä tasolla, että ollaan nyt sit tekevinään, kun noi on maksavinaan.

Eniten motivaatiota syö energiahukka ja huono henkilökohtelu.

Jälkimmäinen on muuten suurin syy, miksi ihmiset vaihtavat työpaikkaa. Kuka haluaa tulla työpaikallaan mopotetuksi tai, että omat ja työpanokset valuvat hiekkaan? Aivan, hyvä fiilis ja onnistumisusko on aika tärkeä asia.

Töissä näkee harvoin suunnitelmia, jotka perustuvat olemassa olevaan suorituskykyyn.

Mitä parhaimmat työntekijät saavat aikaiseksi, sen mukaan isketään tavoitteet niskaan ja vaaditaan kaikilta samaa, tai olet luuseri, jota ei tarvita. Imperatiivi on aika selkeä; pysty tai etsimme jonkun, joka pystyy.

Toiset kuluttavat töissä aikaa pelaten, jotkut iltalehteä lukien, siinä viimeisen työssä kitumistunnin alkaessa. Eikä tuossa mitään, parastahan se onkin, jos ihmiset vastuuta kantaessaan pitävät taukonsa sitten, kun se työhön parhaiten sopii. Ja parhaiten työn oikeat tauonpaikat tuntee se, joka työtä tekee. Mutta töissä pitäisi kaikkien olla kartalla, että mikä on fiksua tekemistä ja millä se luottamus kaikin puolin ansaitaan.

Muutoksesta ja työhyvinvoinnista haikaileva joutuu työstämään tosiasiat.

  1. Selkeät sävelet, eli pelisäännöt, toimintaohjeet, toimintasuunnitelmat ja samat säännöt kaikille.
  2. Muutos vaatii muuttajan. Muutoksella on oltava energiaa tuova johtaja, sinä tai joku muu.
  3. Vanhat traumat pitää pystyä käsittelemään ja purkamaan ilman rangaistuksen pelkoa, luottamusta pitää rakentaa heti.
  4. Kallisarvoisin idea tulee aina avautumishaluisilta ihmisiltä, jokainen mukaan touhuun.
  5. Kulttuurimuutos ei tule asemavallankäytön seurauksena, vaan mukaan kutsumisena johonkin parempaan.

Ihmiset eivät muuta vanhoja tapojaan, jos vanhojen tapojen annetaan jatkua.

Tarvitaan uutta ohjaavaa keskustelua, mielien avaamista ja uusia ideoita. Alkuun tämä on kaikille hämmentävää. Kiukuttelijoita on aina. Silti karavaani kulkee ja koirat haukkuu. Muista, että kukaan ei halua huonontaa elämäänsä. Ihminen saattaa vain aluksi pelätä, joten muutos vaatii aikaa ja mielien kypsyttämistä.

Arvostelemalla ihmistä saadaan tuttu puolustusreaktio aikaiseksi ja ilmiriita. Mutta ujuttautumalla pienin panoksin itsensä töissä työn sekaan, voit ystävystyä ja saada ihmiset avautumaan. Pian olet polulla, jossa huonot työtavat paljastuvat. Ei siis sinun kuulustelujen ja käskyjen takia, vaan koska ihmiset itse tajuavat tilanteensa ja haluavat kaipaamaansa parantavaa muutosta.

Muista, että ihmiset haluavat tehdä yhteistyötä ja auttaa vain tuntemiaan hyviä ihmisiä.

Totuus on aina syvällä, syvemmällä kuin pintakiukuttelu ja paras tapa kaivaa totuus esiin on kysyä avoimia mieltä prosessoivia kysymyksiä, joista ei tule syyttelyn tunnetta. Niin kauan, että ollaan maalissa. Lukea ihmistä ja jatkaa. Hyökätä siis ongelman kimppuun ilman, että hyökkäät ihmisen kimppuun samalla. Taito, josta hyötyy niin parisuhde kuin lasten kasvatus. Työyhteisön hyvinvoinnista puhumattakaan.

Johtajalla on lukematon määrä tärkeitä tehtäviä ja taitoja, muun muassa ihmisten lukeminen ja kuunteleminen. 

 

Kirjoittaja: Antti Nevalainen

Tutustu Antin tuleviin koulutuksiin:

Vastuuton työkäyttäytyminen (1/2 pv) 9.9.2021

Vastuullinen työkäyttäytyminen – Ei selän takana, vaan oikein (1/2 pv) 21.9.2021

Vastuuton työkäyttäytyminen (1 pv) 5.10.2021

2021-08-26T11:08:32+03:0026 elokuun, 2021|

Toimitusverkostojen hallinnan haasteet

Mitkä ovat toimitusverkostojen hallinnan suurimmat haasteet tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa?

Toimitusverkostot rakentuvat toimittajamarkkinoiden tarjonnan mahdollisuuksista tyydyttää asiakasmarkkinoiden kysyntää mahdollisimman tehokkailla ja kilpailukyvykkäillä tuotteilla, palveluilla ja toimintamalleilla. Yrityksen on löydettävä reaaliaikaiseen, joustavaan ja sisäisen eheyden säilyttävään toimintaan vuorovaikutuksen ja johtamisen mallit.

Yrityksen liiketoiminta, hankinta, varasto, tuotanto, myynti ja markkinointi tukitoimintoineen muodostaa yhden hallittavan ja ohjattavan kokonaisuuden. Tämä edellyttää SCM (Supply Chain Management) toiminnan merkittävää kehittymistä ja se nostaa esim. IBP (Integrated Business Planning) alamme kuumimmaksi teemaksi – nämä asiat tulee yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi.

Viime vuoden aikana olemme kokeneet tarjonnan ja kysynnän romahduksia, toisaalta voimakkaat yhteiskunnan tuet ovat käynnistämässä voimakkaan kasvuvaiheen maailmantaloudessa.

Tämä näkyy esim. raaka-aineiden, komponenttien ja tuotteiden heikkona saatavuutena, joka rajoittaa yrityksen kasvumahdollisuuksia. Tämä kaikki on tapahtunut reilussa vuodessa, vaatii uudenlaista ajattelua ja johtamisjärjestelmää.

Johdettavat kokonaisuudet kasvavat

Käymme digimurrosta läpi kovaa vauhtia, markkinoille tulee uudenlaisia palveluita kiihtyvällä tahdilla. Alamme koulutustarve kasvaa valtavasti ja perinteinen osaaminen täytyy uudistaa vastaamaan yritysten kilpailukyvykkyyden varmistamiseksi markkinoilla olevia haasteita vastaaviksi.

Yksittäinen yrityksen toiminto ei pysty tuottamaan niin suuria hyötyjä kuin nykyään odotetaan, otetaan esimerkiksi hankinnan keskeiset riskit ja haasteet.

  • Noin 80 % yrityksistä kokee toimittajiin liittyviä riskejä
  • Noin 60 % yrityksistä kokee materiaalivirtaan liittyviä riskejä
  • Noin 50 % yrityksistä kokee maakohtaisia riskejä
  • Noin 85 % yrityksistä kokee yleisesti riskien kasvaneen

Uskaltaisin väittää, että kyseiset riskit ole pelkästään hankinnan riskejä, vaan merkittäviä yrityksen toimituskykyyn vaikuttavia riskejä. Kaikilla muillakin toiminnoilla on niille tyypillisiä ongelmia, joten vuorovaikutuksen merkitys korostuu voimakkaasti. Toisaalta yhteisen näkemyksen muodostaminen vaatii tiedon standardointia ja yhteistä ymmärrystä aiheesta. Tähän pyrimme koulutuksen keinoin vaikuttamaan; kaikkea teknologia ei ratkaise.

Kysymys kuuluukin, pyrimmekö selviytymään vai aiommeko olla voittajia? Ota tilanne haltuun nyt!

 

Kirjoittaja Hannu Soininen, toimitusketjun konsultti ja kouluttaja 

Tutustu Hannun uusiin koulutuksiin täällä:

Älykäs neuvottelu, tavoitteiden maksimointi (1 pv)
29.09.2021
Etäkoulutus

Varaston suunnittelu, toteutus ja johtaminen (1 pv)
05.10.2021
Etäkoulutus

Asiakasratkaisujen tuottaminen oston ja myynnin yhteistyöllä (1 pv)
14.10.2021
Etäkoulutus

Toimittajayhteistyön rakentaminen, ylläpito ja kehittäminen (1 pv)
26.10.2021
Etäkoulutus

Katso kaikki koulutukset:

https://www.eventium.fi/koulutuskalenteri/

2021-06-28T10:26:43+03:0028 kesäkuun, 2021|Tags: , , |

Fasilitointi muuttuvassa maailmassa

Muistatko ajan, jolloin ihmiset vihasivat liimalappuja ja osallistujista muutama totesi jo ovesta sisälle astuessaan, että ei kait me tehdä ryhmätöitä? 

Sellaista se oli ennen vanhaan, työpajat ja fasilitointi, kehittäminen ja ryhmäprosessit tehtiin lähitoteutuksina ja kaikki olivat samassa tilassa samaan aikaan. Pandemian alkaessa käytännössä kaikki tieto- ja toimistotyö siirtyi etätöihin ja yhdessä tekeminen muuttui. Ei ollut enää kokoushuoneita, vaan ne korvattiin kanavilla ja sähköposteilla ja tiimityötiloilla. Ei ollut kokouksia, vaan tilalle tuli teamseja ja zoomeja ja muita tapoja pitää yhteyttä.

Etätyössä opeteltiin paljon uutta, mutta ajan myötä siihen myös totuttiin: kokouksista tuli parempia ja etänä yhdessä tekemisestä tuli luonnollisempaa. Kun fasilitointi ja yhteydenpito siirtyivät verkkoon, sekä tekniset alustat että yhteydenpitosoftat kehittyivät hurjaa vauhtia. Oli pakko, käyttäjiä oli yhtäkkiä ihan erilainen määrä kuin ennen. Virtuaalikokouksista ja etätyöstä tuli tavallinen toimintatapa, monet alkoivat puhua uudesta normaalista.

Pakko ei ole uusi normaali, vaan uusi normaali alkaa syksystä ja muodostuu pikkuhiljaa.

Keväällä vielä oli pakko tehdä tietyllä tavalla, syksystä eteenpäin maailma näyttää toipuvan pandemiasta ja palaavan moninaisempaan arkeen ja mahdollisuuksiin. Osa työpaikoista palaa toimistolle, osa jää hybriditoteutukseen eli osan viikkoa ollaan toimistolla ja osan etänä. Silloin puhutaan monipaikkaisesta työstä.

Aidosti uusi normaali vaatii toisaalta uusia kujeita ja toisaalta taas muistuttelua vanhasta, sillä eivät samat fasilitoinnin kikat toimi kaikissa tilanteissa. Vaikka taustalla ovatkin samat fasilitoinnin lainalaisuudet ja periaatteet, voi osallistuminen ja kokemus olla kovinkin erilaista. Ryhmäprosessien vetäjillä on isoin vastuu saada kokouksista ja muista toteutuksista osallistujille energisoivia ja mielenkiintoisia – riippumatta missä ollaan millaisilla työkaluilla.

Entäs mitäs tehdään niille, jotka edelleen vihaavat liimalappuja?

Kerron salaisuuden: Eiväthän he oikeasti niitä lappuja vihaa, he eivät tykkää käyttää omaa aikaansa yhdessä tekemiseen yhtään missään, jos se on toteutettu huonosti. Oli se sitten etänä, hybridinä tai lähitoteutuksena.

Koska työssä on nykyään paljon enemmän mahdollista, ollaan me fasilitoijat sen moninaisuuden mahdollistajia. 

 

Kirjoittaja Jani Turku, sertifioitu fasilitaattori Jani Turku (TkL, Brain-based Business Coach, Lego Serious Play), Ideapakka.fi

Katso Janin koulutukset täältä:

Radikaali fasilitointi – toiminnallisen valmentamisen next step (1 pv) 16.9.2021 Radisson Blu Royal Hotel, Helsinki

Radikaali fasilitointi – hybridi (2 x 1/2 pv) 04.-11.11.2021 Radisson Blu Royal Hotel, Helsinki + striimaus ja Zoom meeting

Tutustu myös Koulutuskalenteriin: https://www.eventium.fi/koulutuskalenteri/

2021-06-23T12:22:32+03:0023 kesäkuun, 2021|Tags: , , , , |

Koulutustuottajan kesäterveiset

Jälleen on yksi digiloikka hypätty, muutosten aika koettu ja tehty.

Paljon on uutta rakennettu ja vanhaa uudistettu. Hienoa saada tehdä näin merkittävää osaamisen kehittämisen aikakautta yhdessä laajan asiantuntijaverkostomme sekä upeiden asiakkaiden kanssa. Teknisten vaatimusten lisäksi olemme tarttuneet digiajan haasteisiin ratkaisukeskeisesti ja peilaten asiakkaiden monimuotoisia tarpeita. Epävarmuuden ja uudentyyppisen itsensäjohtamisen ja yhdessätekemisen ajassa resilienssiä on tarvittu kaikilta.

Asiantuntijoina, kehittäjinä ja johtajina olemme tarvinneet erityisen vahvaa systeemiälyä, analyysiä ja edelläkävijyyttä. Todella tärkeää on mielestäni säilyttää palveleva, oma elinikäisen oppimisen nöyrä asenne, me-henki ja tulevaisuuden visio. Kesän lepo ja palautuminen tulee meille kaikille varmasti tarpeeseen.

Onneksi olemme jo voineet suunnitella ja syventää syksyn vaikuttavuutta toiveikkain ja avoimin mielin.

Uskon, että syksy tuo uusia mahdollisuuksia kehittää loistavia sisältöjä, kirkastaa ydintä ja yhteistoimintaa – asiakkaidemme ja koko yhteiskunnan hyväksi.

Kuluneena keväänä mm. juridiset rajanvedot, management ja etätyöskentely teknisten oppimisten ja kulttuurin muutoksineen ovat olleet webinaarien ja koulutusten pääteemoja. Uskon, että tulevana syksynä uudentyyppiset leadershipin, fasilitoinnin ja prosessien kehittämisen aihiot nousevat työpöydille hajautettujen tiimien hyvinvoinnissa ja tuloksellisuudessa.

Datalla johtaminen on modernia johtamista, vaikkei se uusi asia olekaan. Se on varma, että esimiehet ja johtajat tarvitsevat paljon apua, jotta pitkään jatkunutta kuormitusta kestäneet ja jatkuvan muutoksen kohteena ja tekijöinä olevat erilaiset ihmiset ja tiimit voivat hyvin ja menestyvät. Osaamisen ylläpito ja kehittäminen kannattaa aina.

Toimintakulttuurit muuttuvat ja parhaimmat kukoistavat.

Useiden uudistuneiden konseptien ja kanavien sekä Suomen bisneksen elpymisen ja vakautumisen myötä elämme myös varsin herkullista aikaa. Viime aikojen oppien ja kokemusten myötä pystymme loistavassa verkostossamme auttamaan ihmisiä ja organisaatioita entistäkin paremmin, etänä ja lähellä.

Kysy tiimivalmennuksista ja tyky-päivistä! Meidän kauttamme löytyvät parhaat ohjelmat, puhujat ja striimauspalvelut!

Toivotan omasta ja kaikkien meidän tiimiläisten moniosaajien eli webinaarien, etävalmennusten, lähikoulutusten ja striimattavien hybridien tekijöiden puolesta oikein hyvää ja aurinkoista loma-aikaa!

Kirjoittaja Erja Laurila 
Koulutustuottaja, liiketoimintajohtaja
p. 050 300 6558
erja.laurila@eventium.fi

UUTTA! Tutustu syksyn koulutuskalenteriin:

https://www.eventium.fi/koulutuskalenteri/

Webinaarit: https://webakatemia.fi/koulutuskalenteri/

Eventium Koulutuspalvelut järjestää koulutuksia ja valmennuksia eri toimialojen johdolle, esimiehille ja asiantuntijoille. Tarjoamme ajankohtaiset ja kiinnostavat aiheet oman osaamisesi ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.

Toteutamme myös yrityskohtaisesti räätälöityjä valmennuksia, kuten johtoryhmien ja tiimien sparrauksia sekä liiketoiminnan kannattavuuden parantamisen ohjelmia.

Eventiumin laajassa yhteistyöverkostossa toimivat asiantuntevat kouluttajat, valmentajat ja fasilitaattorit. Asiakkaamme ja kärkiasiantuntijamme ovat yritysten, organisaatioiden, kuntien sekä yliopistojen osaajia ja avainhenkilöitä.

2021-06-18T11:33:40+03:0017 kesäkuun, 2021|Tags: , , , , , |

Asiakkuuksien johtamisen trendit 2021

Etätapaamiset ovat tulleet jäädäkseen uutena kanavana asiakaskohtaamisissa. Asiakasnäkökulma jatkaa nousuaan osaksi strategiatyötä. Mitä muita uusia tuulia on näkyvissä asiakkuuksien johtamisessa vuonna 2021? 

Juha Porkka,  johtamisen ja myynnin asiantuntija. Juha Porkka, MBA, Certified Extended DISC Trainer, on johtamisen ja myynnin asiantuntija.

Vahvistuviin trendeihin kannattaa reagoida. Poimi siis täältä vinkkejä, jolla rakennat kestävää menestystä asiakaspääoman kehittämisessä ja myyntityössä!

 

Tässä kolme trendiä vuonna 2021 ja keinoja niiden hyödyntämiseen:

1. Kasvutavoitteet ovat edelleen keskiössä

Kasvun saavuttaminen on tärkeimpänä aiheita yritysten agendalla ja miksei olisi, tälle vuodelle on asetettu kovia paineita ja odotuksia (Gartner’s 2020 CEO and Senior Executive Survey). Mitä tulisi tehdä, jotta voit saavuttaa kasvutavoitteet?

  • Suurin osa kasvusta tulee nykyisistä asiakkaista. Tunnista kasvuasiakkaat ja hyödynnä koko ostopotentiaali! Ota asiakkuudet kunnolla haltuun rakentamalla asiakkuuksien johtamisen toimintamalli.
  • Panosta myös uusasiakashankintaan, jotta saat uusia kasvuasiakkaita!
  • Nosta asiakkuuksien johtaminen osaksi strategiatyötä! Yksi parhaista luonnehdinnoista strategiasta löytyy Jorma Elorannan kirjasta: strategialla tarkoitetaan kykyä erottautua kilpailijoista asiakkaalle arvoa luovien ja asiakkaan arvostamien seikkojen osalta (Jorma Eloranta: Hallitus johdon tukena).

2. Asiakkaiden päätöksentekotapa

Vaikka oma pipeline näyttäisi etenevän jouhevasti aina tarjouksen lähettämiseen asti, niin päätöksiä ei tahdo saada, ei ainakaan siten kuin vielä tarjousvaiheessa kuviteltiin. Tämä johtuu siitä, että asiakkaan ostoprosessi on monimutkaistunut ja päätöksiin osallistuu enemmän henkilöitä kuin aiemmin (keskimäärin 5,4), (Matthew Dixon& Brent Adamson et al:  The Challenge Customer). Mitä enemmän hämmentäjiä on mukana, sitä enemmän tarpeet poikkeavat toisistaan ja sen sekavampi ostoprosessi.

  • Tärkein huomio on, että asiakkaan ostoprosessi ei ole sama kuin meidän myyntiprosessimme. Myyjän tehtävä on auttaa ostopäätöksen teossa, ei vaatia ostopäätöstä. Siksi kannattaa heittää oma myyntiprosessi hetkeksi sivuun ja miettiä, mikä on asiakkaan ostoprosessi; esimerkiksi missä kohtaa asiakkaalla on riittävä tieto ja mahdollisuus tehdä ostopäätös?
  • Et voi kuitenkaan kuunnella kaikkia näkemyksiä ja rakentaa tarjoustasi sen perusteella, vaan tehtävänäsi on ohjata asiakasta havaitsemaan parempi vaihtoehto, joka on sinun ratkaisusi ja joka toimii heille parhaiten.
  • Markkinoinnin rooli on kasvanut kaiken aikaa digitaalisten välineiden myötä. Oikeiden päättäjien ja vaikuttajien kohdennetussa markkinoinnissa tarvitaan yhteiset myynnin ja markkinoinnin tavoitteet.

3. Etätapaamiset omana myyntikanavanaan

Etätapaamiset ovat tulleet jäädäkseen ja asiakkaat ovat jo tottuneet niihin. Moni organisaatio siirtyi etätyöskentelyyn kylmiltään. Etätapaamisissa vaikuttaminen on kuitenkin haastavampaa ja heikoimmillaan tapaamisista saattaa tulla vaisuja powerpoint -läpikäyntejä.

Etätapaaminen kannattaakin rakentaa ihan uudella tavalla. Hyvä asia on, että jopa 73 % päättäjistä on sitä mieltä, että videotapaaminen vahvistaa asiakaskokemusta (Forbes). Paino on sanalla video, sillä kun kuva ei ole päällä, menetetään samalla tehoa.

Paras tapaaminen on energinen, tuo lisäarvoa asiakkaalle ja sisältää konkreettisen ehdotuksen seuraavaan vaiheeseen. Varo jaarittelua ja pyörittelyä, pidä langat käsissäsi ja ohjaa keskustelua!

  • Etätapaamisessa paino ei ole vain siinä mitä esität, vaan siinä miten esität, jotta saat herätettyä mielenkiinnon ja teet tapaamisesta monipuolisen. Kuvaa etätapaaminen ihan omana prosessinaan.
  • Hyödynnä etätapaamisen tarjoamat mahdollisuudet antamalla aito käyttökokemus kuljettamalla asiakas palvelusi läpi. Käytä eri metodeja ja aktivointikeinoja ja pidä kamera päällä!
  • Terävöitä asiakasviestisi. Etätapaamisessa kannattaa laajan kartoittamisen sijaan tiivistää agendaa ja valmistella aihe hyvin.

Asiakasviesti ja siihen liittyvä asiakaslupaus eli törkeä lupaus puree, kun se kohdistuu tarkasti oikeaan segmenttiin – mikä tarkoittaa, että on mietittävä yhä tarkemmin, mitä arvoa pystymme juuri tälle segmentille ja asiakkaalle tuomaan. Se on asiakkaalle syy ostaa ja siinä voi meillä itse kullakin olla kirkastamisen paikka.

Kirjoittaja Juha Porkka 

Tutustu Juhan tuleviin etäkoulutuksiin:

Valmentava johtaminen (2 x 1/2 pv) 11.-18.03.2021 

Erilaiset asiakkaat ympärilläni (2 x 1/2 pv) 13.-20.04.2021

 

Asiakkuuksien johtamisesta ja myyntityöstä etänä teemme myös webinaarikoulutuksia ja organisaatiokohtaisia valmennuksia!

 

Kysythän lisää: tarjouskoordinaattori Jenni Liuski

jenni.liuski@eventium.fi

puh: 044 237 9673

Eventium Koulutuspalvelut

2021-01-29T11:20:04+02:0029 tammikuun, 2021|Tags: , , |

Varaston suunnittelu ja toteutus

Kaupan toimitusketjun ohjauksen kannalta keskeisin toiminto on varasto ja tuotantoyrityksillä varaston lisäksi tuotanto. 

Hannu Soininen on toiminut 10 vuotta toimitusketjun konsulttina ja kouluttajana, oman yrityksen kautta. Hän toimii myös osakkaana agenttiteknologiaa hyödyntävässä Multi-Agent Technology Oy:ssä, palveluina esim. toimitusketjun rakenne-, suunnittelu- ja simulointi työkaluja. Hannu Soininen on hankkinut kokemuksena toimimalla yli 30 vuotta toimitusketjun johto-, kehitys- ja asiantuntijatehtävissä hankinnassa, tuotannossa, varastossa sekä myynnissä kotimaan ja ulkomaan toimintojen yhteydessä. Hän on myös näyttötutkintomestari (OPE-Rooli) ja on toiminut satojen näyttötilaisuuksien osaamisen arvioijana. Hän toimii mentorina ja fasilisaattorina henkilöiden ja yritysten ohjauksessa. Hannun motto on: ”Käytäntö opettaa”.

Kysyntä ohjaa toimitusaikataulujen pohjalta varastojen sijaintia ja siellä tuotettavia palveluja. Varastointi on usein varsin pirstaleinen kokonaisuus johtuen asiakaslupauksien määrästä ja niihin liittyvistä aikatauluista. Esimerkkeinä mm. keskusvarasto, alueellinen varasto, kaupintavarasto asiakkaalla, varaosa-varasto, kausivarasto, ulkoistetut varastot, toimittajavarastot, maahantuoja varastot, asiakasvarastot.

Varaston suunnittelu vaatii tontti- ja tilasuunnittelua, valikoimanhallintaa, tuoteominaisuuksien huomioimista, säilytysratkaisuja, automaatioasteen määrittelyä, tavaran käsittelylaitteistoa, keräilyteknologioita, layout suunnittelua, ohjauksen pelisääntäjä, virtautuksenhallinnan menetelmiä, työturvallisuutta, vaarallisten aineiden käsittelyä jne.

Varastointi ei ole koskaan optimaalinen, vaan sitä pitää säätää jatkuvasti niin tilojen, välineiden kuin toimintatapojen suhteen. Henkilöstön hallinta on merkittävässä roolissa, koska varaston kustannuksista 55 % tulee työvoimakustannuksista.

Varastoihin keräytyy muiden toimitusketjujen toimijoiden ongelmat.

Näitä ovat mm. toimittajien virheet, ylisuuret asiakaslupaukset, virtautuksen heilunta (piiskavaikutusilmiö), menekkivaikeudet, nimikkeiden hävittäminen, tuotetiedot ja tuotteen tunnistaminen.

Varastojen tai sen osan ulkoistaminen edellyttää varaston muuton hallintaa, informaatiokanavien ja yhteistyön pelisääntöjen rakentamista. Palveluostamisen osaamisen ja hallinnan merkitys korostuu.

Yrityksen varastointi mahdollistaa asiakaslupauksien mukaisen toimituskyvyn omalta osaltaan. Toisaalta toimittamisen virheet hankaloittavat asiakassuhteen ylläpitoa. Varastoinnissa teknologioiden ja automaation määrä on kasvussa.

Asiakkaat haluavat integroitua entistä enemmän toimittajan varastojärjestelmiin varmistaakseen toimitusten sujumisen. Varaston suunnittelu ja toteutus on ensiarvoisen tärkeää koko tuotanto- ja toimitusketjun kannalta.

Kirjoittaja Hannu Soininen

 

Tutustu Hannu Soinisen uuteen koulutukseen:

Varaston suunnittelu, toteutus ja kehittäminen (2 pv)

Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa 20.-21.01.2021

Mahdollisuus osallistua myös etänä!

2020-11-04T11:25:42+02:004 marraskuun, 2020|

Hankintatoimen ja ostamisen perusteet digiaikana

Yrityksen tuotteiden ja palveluiden toimituskyvyn varmistaminen on hankinnan keskeisin tavoite.

Hannu Soininen on toiminut 10 vuotta toimitusketjun konsulttina ja kouluttajana, oman yrityksen kautta. Hän toimii myös osakkaana agenttiteknologiaa hyödyntävässä Multi-Agent Technology Oy:ssä, palveluina esim. toimitusketjun rakenne-, suunnittelu- ja simulointi työkaluja. Hannu Soininen on hankkinut kokemuksena toimimalla yli 30 vuotta toimitusketjun johto-, kehitys- ja asiantuntijatehtävissä hankinnassa, tuotannossa, varastossa sekä myynnissä kotimaan ja ulkomaan toimintojen yhteydessä. Hän on myös näyttötutkintomestari (OPE-Rooli) ja on toiminut satojen näyttötilaisuuksien osaamisen arvioijana. Hän toimii mentorina ja fasilisaattorina henkilöiden ja yritysten ohjauksessa. Hannun motto on: ”Käytäntö opettaa”.

Tarjonnan ja kysynnän viimeaikaiset nopeat muutokset ovat aiheuttaneet merkittäviä haasteita onnistuneen hankinnan suorittamiseen. Yritykset etsivät kustannushyötyjä hankinnan uudelleen kilpailuttamisen kautta ja pyrkivät parantamaan kilpailukykyään sitä kautta tai parantamaan lyhyenajan maksuvalmiuttaan.

Olemme siirtyneet ”shoppailusta eli ostelusta” kohti ammattimaista hankinnan strategiseen johtamiseen perustuvaa hankintatoimea, jossa ostamisen on kurinalaista pitkäjänteistä toimittajamarkkinoiden kehittämistä. Toimittajien kanssa tehtävä vuorovaikutus lisääntyy ja rutiineja pyritään automatisoimaan sekä tavoiteltavat hyödyt pyritään maksimoimaan.

Olen valmistellut tästä ajankohtaisesta aiheesta uuden, erittäin käytännönläheisen kaksipäiväisen koulutuksen. Näin digiaikana siihen on mahdollista osallistua vaihtoehtoisesti myös etänä.

Koulutuksen tavoitteena on luoda selkeä käsitys hankintatoiminnan kokonaisuudesta ja siellä ostajan roolista, tehtävistä, työkaluista ja tavoitteista osana laajempaa kokonaisuutta. Samalla huomioidaan ostamisen kehityssuunnat ja varaudutaan operatiivisen ostamisen haasteisiin ja ongelmien selvittelyn toteutustapoihin.

Ostajat arvioivat, että noin 30 % työajasta menee poikkeamien selvittelyyn, joten paljon on vielä tehtävää ostamisen kehittämisessä.

Teknologian kehittyminen luo mahdollisuuksia ostamisen organisointiin ja työskentelytapoihin toimittaja- ja asiakasrajapintoihin ja samalla vapauttaa aikaa syvempään yhteistyöhän kuin aikaisemmin. Toisaalta hankintakanavien hallinta, neuvottelutaidot, valintaperusteet ja auditoinnit ja ovat yhä edelleen suuressa arvossa.

Perustietojen osaaminen on tärkein osa ammattitaidon perustaa. Siitä on hyvä edetä ditaalisen ajan ammattilaiseksi ja organisaation tärkeäksi avainhenkilöksi.

Kirjoittaja Hannu Soininen

 

Tutustu koulutukseen ja ilmoittaudu heti:

Hankintatoimen ja ostamisen perusteet digiaikana (2 pv)

25.-26.11.2020

Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa

Mahdollisuus osallistua myös etänä!

2020-11-04T08:03:06+02:003 marraskuun, 2020|Tags: , |

Pilaatko vaikuttavuutesi etänä?

Toimitusjohtaja, johtamisaktivisti Toni Hinkka on Suomen tunnetuin ja arvostetuin johtamisen ammattimentori ja vaikuttamisen taidon kouluttaja. Hän on katsonut ja analysoinut satoja etäkokouksia ja webinaareja, etsien esimerkkejä hyvästä ja ei niin hyvästä.

Menisitkö tärkeään tapaamiseen paperipussi päässä ja epäselvästi mumisten? Kohtaisitko kollegasi hiukset harottaen? Pukeutuisitko aamutakkiin tai oloasuun? 

En muista, olenko koskaan bisnestapaamisessa kohdannut yllä kuvattua. Tai varmasti muistaisin, jos olisin.

Koronakriisi on siirtänyt meidät etätyöhön. Valtaosa vaikuttaa olevan etänä ihan pihalla. Ikään kuin luontainen positiivisen vaikuttamisen tarve olisi poistunut.

Massojen taantuessa positiivinen erottautuminen on helpompaa kuin koskaan. Kun vain ymmärtää, että vaikuttamisen tarve on vahvempi kuin koskaan ja tiedostaa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Etävaikuttamisessa meiltä poistuu kolme viidestä aistista. Näin ollen kuulon ja näön merkitys ja vaikuttavuus vain korostuvat. Kiinnitä siis erityistä huomiota siihen, miten sinä kuulut ja miten sinut nähdään.

Aistimme, hermostomme ja aivomme ovat rakennettu siten, että ne haluavat säästää energiaa. Esivanhemmillamme kun oli aika usein puutetta energiasta.

Mitä vaikeampaa meidän on seurata toisen ihmisen viestintää, sitä enemmän aivomme rasittuvat. Kasvanut energiankulutus herättävät meissä kaksi tunnetta: En tykkää ja en luota. Alamme siis alitajuntaisesti epäillä toisen sanomaa. Sitten ryhdymme tietoisesti etsimään epäilyllemme todisteita. Ja kyllähän me niitä löydämme, kun herkistymme havainnoimaan.

Toinen mikä herättää epäilyn, on viestinnän ristiriidat. Eli jos sanat, sävyt ja kehonkieli eivät kerro samaa asiaa.

Kun haluat vaikuttaa ja vakuuttaa, tee viestintäsi seuraaminen mahdollisimman vaivattomaksi ja yhtenäiseksi. Siinä se salaisuus.

Etänä tämän varmistaminen on helpompaa kuin koskaan. Hän, jolla on kohtuullinen mikrofoni ja vähin taustahäly erottuu vastaanottajien korviin selkeimmin. Häntä, jolla on kohtuullinen kamera, valaistus, kuvakulma ja tausta sekä koko ylävartalo näkyvissä, on miellyttävintä seurata. Kannettavan oma kamera ja mikrofoni ovat yleensä luokattoman surkeita. Muutaman kympin investoinnilla saat jo selkeän etulyöntiaseman moisia käyttäviin. Valaistuksen saat ilmaiseksi auringosta, kunhan ikkuna on kasvojesi edessä.

Kirjoittaja Toni Hinkka

Tutustu ja ilmoittaudu mukaan Tonin uuteen etäkoulutukseen:

Älä mokaa etäpalavereissa – opi etävaikuttamisen parhaat käytännöt (1/2 pv)

2020-05-25T12:00:28+03:0025 toukokuun, 2020|Tags: , , , |
Go to Top