fbpx

Eventium järjestää nyt koulutuksen:

Henkilöstöhallinnon arkistointi ja kehittäminen (3 h)

Fokus tiedonhallintaan ja HR:n asiakirjoihin!

Etätöiden tekeminen muutti henkilöstöhallintoa jo pandemia-aikana. Nyt on huomattu, kuinka päivittäiset henkilöstöhallinnon työtehtävät, esim. tiedonhallinta, arkistointi ja muutkin prosessit vaativat jatkokehittämistä.

Päivän aikana käydään läpi päivittäisten henkilöstöhallinnon työtehtävien arkistoinnin prosesseja ja kulkua. Prosesseihin tarvitaan lisää kehittämisehdotuksia, liittyen henkilöstöhallinnon viitekehykseen, esim. käytössä olevien ohjelmiston rajoissa. Tarvitaan havainnointia ja ratkaisuja prosessien sähköistämiseksi.

Henkilöstöhallinnon arkistointi ja kehittäminen -koulutuksessa käsitellään henkilöstöhallinnon arkistointia, henkilöstöhallinnon kehitystä, sähköisiä prosesseja ja sen tuomia hyötyjä.


Kenelle
Henkilöstöhallinnon johto ja asiantuntijat, palkanlaskenta, johto, esimiehet


Hyödyt
Koulutuksen tavoitteena on parantaa asiakirjojen sähköistä käsittelua ja muuttaa prosessia sujuvammaksi.
Koulutuksen avulla löydät arkistointiin ja säilytykseen keinoja. Lisäksi tiedonhallinta ja tiedolla johtaminen tuo lisää kehitysehdotuksia mm. henkilöstöhallinnon päivittäisiin työtehtäviin.


Kouluttaja Jarkko Koivuniemi Henkilöstöhallinnon arkistointi -kouluttaja
Jarkko Koivuniemi on kokenut tieto- ja teknologia-asiantuntija ja suosittu kouluttaja. Hän on kouluttanut vuodesta 1990 lähtien tieto- ja teknologia-aiheita sekä toiminnan kehittämistä. Jarkko Koivuniemellä on laaja-alainen kokemus eri sektoreilla, toimialoilla ja osaamistasoilla: yrityssektori, julkinen sektori, kolmas sektori. Paljon valmennuksia julkisoikeudellisille toimijoille, eri kokoisille yrityksille ja järjestöille.

Palautetta aiemmista koulutuksista:
– ”Selvästi paljon osaamista. Esitystapaa helppo seurata, termistö kansan kieltä.”
– ”Kiitos! Selkeä ja monipuolinen esitys, hyvin otit mukaan myös meidät kouluttautujat ja kysymyksemme.”
– ”Vähän etukäteen pelkäsin, onko koulutus monotoninen ja sen vuoksi puuduttava. Näin ei kuitenkaan onneksi ollut, vaan kouluttaja piti väen hyvin hereillä elävällä kerronnallaan.”
– ”Kouluttajalla hyviä esimerkkejä. On aina kiva kuunnella ihmistä joka osaa asiansa.”
– ”Koulutus sisälsi laajan ja kattavan paketin käsiteltävästä aiheesta.”
– ”Paljon oli asiaa, kun kuulijana olin tuore Arkistoinnin alueella. Hämmästyttävän paljon on myös lainsäädäntöä asiaan liittyen. Herätti kuitenkin paljon pohdintaa ja ajatuksia. Itsellä ei oikein varmuutta, mikä on oman organisaation tilanne, joten nyt tarvitsee lähteä selvittämään, missä aidosti olemme asian suhteen. Tähän sai kovasti eväitä. Kiitos!”
– ”Koulutus oli hyvä, kouluttaja erittäin hyvä. Huomasi että kouluttaja tiesi mistä puhuu ja ulosanti oli loistava.”
– ”Napakka paketti aihealueesta, joka antoi inspiraatiota jatkaa omalla arkistoinnin tiellä.”


Katso myös nämä Jarkon koulutukset:

Disinformaation torjunta ja kyberturvallisuus sosiaalisessa mediassa (90 min)
26.04.2023
Zoom-webinaari

Kyberturvallisuus ja yrityksen hallituksen vastuu (2 h)
11.04.2023
Zoom-webinaari


Aikataulu

12.45 Yhteyksien tarkistus
13.00 Koulutus alkaa
– Pidämme lyhyitä taukoja sopivissa kohdissa
16.00 Koulutus päättyy

Ohjelma

Johdanto tiedon ja arkistoinnin nykytilaan
– Henkilöstöhallinnon toimintaprosessit ja tehtävät
– Arkistonmuodostaja ja arvonmääritys, mitä ja missä?
– Arkistonmuodostussuunnitelma, tiedonohjaussuunnitelma vai arkistosuunnitelma?
– Säilyttäminen vai arkistointi?

Mitä ja ketä varten henkilöstöhallinnon asiakirjoja arkistoidaan?
– Tiedonhallinta vs arkistointi
– Paperia vai sähköistä? Mikä metatieto?
– Lomakkeet

Lainsäädäntö, määräykset ja standardit
– Kansainväliset standardit
– Tiedonhallintalautakunta vs Kansallisarkisto
– Yritykset vs julkiset
– Säilytysajan määrittäminen ja toimenpiteet

Mikä muuttunut vuonna 2022 ja mikä muuttuu vuonna 2023?

Henkilöstöhallinnon asiakirjojen arvonmääritys ja arkistointi

Sähköinen toimintaympäristö ja kohti sähköistä arkistointia
– Prosessit, luokittelu, käyttäminen, hävittäminen ja arkistointi
– Tietosuoja ja arkistointi
– HR vs taloushallinto

Henkilöstöhallinnon säilytysaikasuositukset, elinkaaren hallinta

Asiakirjojen säilytystavat ja –ajat
– Henkilöstöasioiden ohjaus, suunnittelu ja raportointi, TES
– Työaikaan ja työuraan liittyvät muut asiakirjat
– Ohjaus ja valvonta, johtoryhmän pöytäkirjat ja muistiot
– Tietoaineistojen pysyvä säilytys
– Palvelussuhdeasiat ja ylläpito, rekrytointi, kehittäminen, muut perustiedot
– Palkkakortti, palkkalista, tulorekisterin velvoitteet
– Palkkalaskelmat ja muutosilmoitukset, palkankorotukset, luontoisedut
– Työoikeudelliset toimenpiteet
– Tunti-ilmoitukset, lisä- ja ylityöilmoitukset, työaikakorvausilmoitukset
– Työterveys, lääkärintodistukset, poissaolo- ja vuosilomailmoitukset
– Ennakonpidätys, työntekijämaksut, ay-jäsenmaksut, maksukiellot
– Maksuluettelot, palkkasuoritusten kk-ilmoitukset, palkkatilastot
– Kelan ja tapaturmavakuutusyhtiön hakemukset ja päätökset
– Yhteistoiminta ja luottamushenkilötoiminta, asiakirjat ja muistiot
– Palkanlaskennan kirjanpidon tositteet, sairasloman asiakirjat
– Kehittäminen, kehityskeskustelut, työhyvinvointi ja työtyytyväisyys
– Työsuojelu ja työturvallisuus
– Huomionosoitukset

Säilytysmuodot
Poikkeusolot ja varautuminen tiedon ja asiakirjojen kannalta
Esimerkkejä ja malleja

Aikaa kysymyksille ja vastauksille


Tämä etäkoulutus toteutetaan Zoom-webinaarina, joka toimii etävalmennuksena mukavasti. Pidämme taukoja riittävästi. Voit kysyä ja kommentoida päivän aikana. Saat lisätietoa Osallistumisohjeessa, joka lähetetään sinulle sähköpostitse ennen koulutusta.


Koulutuspaikka:
Etäkoulutus Zoomilla 

Ajankohta: 
15.3.2023  klo 13.00 – 16.00 

Osallistumismaksu:
397 euroa 
/ hlö (+ alv 24%). Sisältää sähköisen materiaalin.

Ryhmäetuhinnat:
samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 357 euroa / hlö (+ alv 24%),
kolme tai useampia osallistujiaa: 297 euroa/ hlö (+ alv 24%)

Bonus:
Saat käyttöösi koulutuksen tallenteen kahden viikon ajaksi koulutuksen jälkeen!

Mahdollisuus organisaatiokohtaiseen valmennukseen – ota yhteyttä!


Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

Henkilöstöhallinnon arkistointi ja kehittäminen (3 h) (4.8)

 

Koulutus jo pidetty. Ilmoittautuminen sulkeutunut.