Haastateltavana koulutuspalveluiden asiakkuuspäällikkö Lauri Jukarainen

 

Osaamisen ylläpito ja kehittäminen on tärkeää aina, ammatista ja toimialasta riippumatta. Erityisen merkityksellistä se on tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Asiantuntijoiden, esimiesten ja johtajien oma markkina-arvo ja vaikuttavuus tulee olla kohdillaan sekä heidän edustamiensa yritysten ja organisaatioiden on oltava ristipaineessakin houkuttelevia ja kaikin puolin kovassa tikissä.

Kilpailu on kovaa ja arjen haasteet on kampitettava päivittäin. Samalla olemme ottaneet maailmanlaajuisesti massiivisen digiloikan tekoälyn uusien mahdollisuuksien myötä. Muutoksissa pärjääminen ja menestyminen vaatii meiltä kaikilta voimavaroja ja sinnikkyyttä sekä samalla ketterää tilannetajua ja usein myös edelläkävijyyttä.


 

Asiakkuuspäällikkö Lauri Jukarainen Varangi Oy:stä työskentelee mielenkiintoisella näköalapaikalla, jatkuvasti muuttuvassa asiakasrajapinnassa, erilaisten ihmisten, toimialojen ja osaamisten keskiössä.

 

Haastattelimme kollegaamme Lauria keveästi etänä. Hän paneutui kysymyksiimme aidolla innostuksella, hänelle luonteenomaisella tavalla intensiivisesti keskittyen ja aidosti palvellen, varsin dynaamisen työpäivän lomassa:

Mitkä asiat näkyvät työpöydälläsi tällä hetkellä koulutuspalveluiden asiakkuuspäällikkönä?

Tehtäviäni ovat asiakkuuksien hoitaminen, myynti, myynnin johtaminen ja asiakkuuksien kehittäminen. Pidän tästä yhdistelmästä erityisesti siksi, koska kaikki tekeminen tähtää lisäarvon tuottamiseen asiakkaalle. Päiväni ovat myös monipuolisia. Aamu saattaa vierähtää prosessien kehittämisen parissa, päivällä olen yhteydessä asiakkaisiin ja iltapäivällä räätälöin koulutusta asiakkaalle yhdessä eri alojen asiantuntijoiden kanssa.

Parasta tässä työssä on ehdottomasti yhteistyö asiakkaiden ja kouluttajien kanssa! Osallistun myös itse säännöllisesti koulutuksiimme. Koen tämän erittäin helpoksi ja hyödylliseksi tavaksi oman osaamiseni kehittämisessä. Viime aikoina erityisesti webinaarit ja etävalmennukset ovat olleet hitti.

Onko Korona vaikuttanut asiakkaiden ja sinun omiin työpäiviisi?

Koronavirus on varmasti vaikuttanut jokaiseen organisaatioon ja yksittäiseen työntekijään. Asiakkaiden kanssa keskustellessa on erityisesti tullut ilmi epävarmuus tulevaisuudesta ja viruksen arvaamaton vaikutus liiketoimintaan. Korona on myös muuttanut tapoja tehdä töitä. Etätyön määrä tuntuu kasvaneen huimasti keväästä alkaen. Tämäkin on tuottanut monia haasteita ja uusia tilanteita. Onneksi olemme voineet osaltamme auttaa organisaatioita järjestämällä ajankohtaisia koulutuksia esimeriksi etätyön johtamisesta ja juridiikasta sekä mm. Microsoft Teamsin käyttämisestä.

Tämä poikkeuksellinen aika on vaikuttanut myös omiin työpäiviini – tosin osa vaikutuksista on pelkästään positiivista. Olen työskennellyt etänä paljon enemmän aikaisempaan verrattuna. Meillä joustava etätyö on toki ollut mahdollista jo paljon aiemminkin. Asiakastapaamisten siirryttyä entistä enemmän etäpalavereiksi, olen havainnut aikaa säästyvän entistä enemmän asiakastyöhön. Toki kasvokkain tapaamisissa on oma hohtonsa, mistä erityisesti pidän. Uskon kuitenkin, että tulevaisuudessa hybridimalli tulee olemaan hyödyllisin tapaamisten, palaverien ja kokousten suhteen.

Minkä tyyppiset koulutukset ovat olleet suosituimpia viime aikoina?

Mainitsinkin jo ajankohtaiset aiheet, kuten etätyön johtaminen, Power BI, Teams ja yleensäkin Officen ohjelmien käyttäminen. Vaikka koronavirus jossain vaiheessa toivottavasti hellittääkin, uskon näille aiheille olevan edelleen  kysyntää ja tarvetta. Koronaviruksesta puheen ollen, yksi ehdottomista syksyn täsmäaiheista on ollut webinaari koronaviruksen toisesta aallosta ja sen oikeudellisista vaikutuksista.

Toisin kuin käteinen raha, Adidaksen kolme raitaa ja aurinkolasit tulevat aina olemaan muodissa. Koulutuspuolella suosiossa ovat tällä hetkellä – ja varmasti myös tulevaisuudessa – esiintymistaitoihin, oikeudellisiin ja lakiteknisiin kysymyksiin, esimiestyöhön, johtamiseen sekä markkinointiin liittyvät teemat. Markkinoinnin osalta erityisesti digimarkkinointi, sosiaalinen media ja brändääminen ovat olleet viime aikojen pihvi.

Tänä vuonna webinaarit ja etäkoulutukset ovat olleet suosittuja. Varsinkin näin kokoontumisrajoitusten ja kontaktien minimoimisen aikakautena tämä on erittäin hyvä tapa toteuttaa koulutus. Webinaarit ja etäkoulutukset säästävät myös aikaa. Tarve osaamisen kehittämiselle ei kuitenkaan koskaan katoa, mutta tavat tehdä asioita elävät jatkuvasti.

Mitä terveisiä haluat lähettää asiantuntijoille, esimiehille ja johtajille, jotka kamppailevat digiajan hektisessä arjessa?

Laadukkaan osaamisverkostomme avulla pystymme tarjoamaan laajasti työkaluja arjen haasteisiin – oli kyse sitten yksittäisestä asiasta tai suuremmasta kokonaisuudesta. Ollaan yhteyksissä ja keskustellaan näistä mahdollisuuksista lisää.

Menestystä kaikille syksyyn!

 

Lauri Jukarainen 
Asiakkuuspäällikkö, Varangi Oy
Tutustu syksyn lähi- ja etävalmennusten koulutuskalenteriin tästä: Eventium
Ajankohtaiset tietoiskut webinaareina löydät täältä: WebAkatemia
Ratekoulutuksen ja henkilöstökoulutuksien kokonaisuudet myös palvelupaketteina:
Lauri Jukaraisen haastattelu ja blogin toimitus: koulutustuottaja Erja Laurila ja tarjouskoordinaattori Jenni Liuski