fbpx

Kategoria: Blogi

Johtaja kuulee ja kuuntelee

Työyhteisön hyvinvointia uhkaa eniten vanhat tavat ja ihmismielen itsetuhoisuus, yhdistettynä mukavuudenhaluun. Töitä kyllä tehdään, mutta työinnostus, tilivelvollisuus ja paluutiedon keruu ontuvat sillä tasolla, että ollaan nyt sit tekevinään, kun noi on maksavinaan.

Eniten motivaatiota syö energiahukka ja huono henkilökohtelu.

Jälkimmäinen on muuten suurin syy, miksi ihmiset vaihtavat työpaikkaa. Kuka haluaa tulla työpaikallaan mopotetuksi tai, että omat ja työpanokset valuvat hiekkaan? Aivan, hyvä fiilis ja onnistumisusko on aika tärkeä asia.

Töissä näkee harvoin suunnitelmia, jotka perustuvat olemassa olevaan suorituskykyyn.

Mitä parhaimmat työntekijät saavat aikaiseksi, sen mukaan isketään tavoitteet niskaan ja vaaditaan kaikilta samaa, tai olet luuseri, jota ei tarvita. Imperatiivi on aika selkeä; pysty tai etsimme jonkun, joka pystyy.

Toiset kuluttavat töissä aikaa pelaten, jotkut iltalehteä lukien, siinä viimeisen työssä kitumistunnin alkaessa. Eikä tuossa mitään, parastahan se onkin, jos ihmiset vastuuta kantaessaan pitävät taukonsa sitten, kun se työhön parhaiten sopii. Ja parhaiten työn oikeat tauonpaikat tuntee se, joka työtä tekee. Mutta töissä pitäisi kaikkien olla kartalla, että mikä on fiksua tekemistä ja millä se luottamus kaikin puolin ansaitaan.

Muutoksesta ja työhyvinvoinnista haikaileva joutuu työstämään tosiasiat.

  1. Selkeät sävelet, eli pelisäännöt, toimintaohjeet, toimintasuunnitelmat ja samat säännöt kaikille.
  2. Muutos vaatii muuttajan. Muutoksella on oltava energiaa tuova johtaja, sinä tai joku muu.
  3. Vanhat traumat pitää pystyä käsittelemään ja purkamaan ilman rangaistuksen pelkoa, luottamusta pitää rakentaa heti.
  4. Kallisarvoisin idea tulee aina avautumishaluisilta ihmisiltä, jokainen mukaan touhuun.
  5. Kulttuurimuutos ei tule asemavallankäytön seurauksena, vaan mukaan kutsumisena johonkin parempaan.

Ihmiset eivät muuta vanhoja tapojaan, jos vanhojen tapojen annetaan jatkua.

Tarvitaan uutta ohjaavaa keskustelua, mielien avaamista ja uusia ideoita. Alkuun tämä on kaikille hämmentävää. Kiukuttelijoita on aina. Silti karavaani kulkee ja koirat haukkuu. Muista, että kukaan ei halua huonontaa elämäänsä. Ihminen saattaa vain aluksi pelätä, joten muutos vaatii aikaa ja mielien kypsyttämistä.

Arvostelemalla ihmistä saadaan tuttu puolustusreaktio aikaiseksi ja ilmiriita. Mutta ujuttautumalla pienin panoksin itsensä töissä työn sekaan, voit ystävystyä ja saada ihmiset avautumaan. Pian olet polulla, jossa huonot työtavat paljastuvat. Ei siis sinun kuulustelujen ja käskyjen takia, vaan koska ihmiset itse tajuavat tilanteensa ja haluavat kaipaamaansa parantavaa muutosta.

Muista, että ihmiset haluavat tehdä yhteistyötä ja auttaa vain tuntemiaan hyviä ihmisiä.

Totuus on aina syvällä, syvemmällä kuin pintakiukuttelu ja paras tapa kaivaa totuus esiin on kysyä avoimia mieltä prosessoivia kysymyksiä, joista ei tule syyttelyn tunnetta. Niin kauan, että ollaan maalissa. Lukea ihmistä ja jatkaa. Hyökätä siis ongelman kimppuun ilman, että hyökkäät ihmisen kimppuun samalla. Taito, josta hyötyy niin parisuhde kuin lasten kasvatus. Työyhteisön hyvinvoinnista puhumattakaan.

Johtajalla on lukematon määrä tärkeitä tehtäviä ja taitoja, muun muassa ihmisten lukeminen ja kuunteleminen. 

 

Kirjoittaja: Antti Nevalainen

Tutustu Antin tuleviin koulutuksiin:

Vastuuton työkäyttäytyminen (1/2 pv) 9.9.2021

Vastuullinen työkäyttäytyminen – Ei selän takana, vaan oikein (1/2 pv) 21.9.2021

Vastuuton työkäyttäytyminen (1 pv) 5.10.2021

2021-08-26T11:08:32+00:00elokuu 26th, 2021|

Toimitusverkostojen hallinnan haasteet

Mitkä ovat toimitusverkostojen hallinnan suurimmat haasteet tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa?

Toimitusverkostot rakentuvat toimittajamarkkinoiden tarjonnan mahdollisuuksista tyydyttää asiakasmarkkinoiden kysyntää mahdollisimman tehokkailla ja kilpailukyvykkäillä tuotteilla, palveluilla ja toimintamalleilla. Yrityksen on löydettävä reaaliaikaiseen, joustavaan ja sisäisen eheyden säilyttävään toimintaan vuorovaikutuksen ja johtamisen mallit.

Yrityksen liiketoiminta, hankinta, varasto, tuotanto, myynti ja markkinointi tukitoimintoineen muodostaa yhden hallittavan ja ohjattavan kokonaisuuden. Tämä edellyttää SCM (Supply Chain Management) toiminnan merkittävää kehittymistä ja se nostaa esim. IBP (Integrated Business Planning) alamme kuumimmaksi teemaksi – nämä asiat tulee yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi.

Viime vuoden aikana olemme kokeneet tarjonnan ja kysynnän romahduksia, toisaalta voimakkaat yhteiskunnan tuet ovat käynnistämässä voimakkaan kasvuvaiheen maailmantaloudessa.

Tämä näkyy esim. raaka-aineiden, komponenttien ja tuotteiden heikkona saatavuutena, joka rajoittaa yrityksen kasvumahdollisuuksia. Tämä kaikki on tapahtunut reilussa vuodessa, vaatii uudenlaista ajattelua ja johtamisjärjestelmää.

Johdettavat kokonaisuudet kasvavat

Käymme digimurrosta läpi kovaa vauhtia, markkinoille tulee uudenlaisia palveluita kiihtyvällä tahdilla. Alamme koulutustarve kasvaa valtavasti ja perinteinen osaaminen täytyy uudistaa vastaamaan yritysten kilpailukyvykkyyden varmistamiseksi markkinoilla olevia haasteita vastaaviksi.

Yksittäinen yrityksen toiminto ei pysty tuottamaan niin suuria hyötyjä kuin nykyään odotetaan, otetaan esimerkiksi hankinnan keskeiset riskit ja haasteet.

  • Noin 80 % yrityksistä kokee toimittajiin liittyviä riskejä
  • Noin 60 % yrityksistä kokee materiaalivirtaan liittyviä riskejä
  • Noin 50 % yrityksistä kokee maakohtaisia riskejä
  • Noin 85 % yrityksistä kokee yleisesti riskien kasvaneen

Uskaltaisin väittää, että kyseiset riskit ole pelkästään hankinnan riskejä, vaan merkittäviä yrityksen toimituskykyyn vaikuttavia riskejä. Kaikilla muillakin toiminnoilla on niille tyypillisiä ongelmia, joten vuorovaikutuksen merkitys korostuu voimakkaasti. Toisaalta yhteisen näkemyksen muodostaminen vaatii tiedon standardointia ja yhteistä ymmärrystä aiheesta. Tähän pyrimme koulutuksen keinoin vaikuttamaan; kaikkea teknologia ei ratkaise.

Kysymys kuuluukin, pyrimmekö selviytymään vai aiommeko olla voittajia? Ota tilanne haltuun nyt!

 

Kirjoittaja Hannu Soininen, toimitusketjun konsultti ja kouluttaja 

Tutustu Hannun uusiin koulutuksiin täällä:

Älykäs neuvottelu, tavoitteiden maksimointi (1 pv)
29.09.2021
Etäkoulutus

Varaston suunnittelu, toteutus ja johtaminen (1 pv)
05.10.2021
Etäkoulutus

Asiakasratkaisujen tuottaminen oston ja myynnin yhteistyöllä (1 pv)
14.10.2021
Etäkoulutus

Toimittajayhteistyön rakentaminen, ylläpito ja kehittäminen (1 pv)
26.10.2021
Etäkoulutus

Katso kaikki koulutukset:

https://www.eventium.fi/koulutuskalenteri/

2021-06-28T10:26:43+00:00kesäkuu 28th, 2021|Tags: , , |

Fasilitointi muuttuvassa maailmassa

Muistatko ajan, jolloin ihmiset vihasivat liimalappuja ja osallistujista muutama totesi jo ovesta sisälle astuessaan, että ei kait me tehdä ryhmätöitä? 

Sellaista se oli ennen vanhaan, työpajat ja fasilitointi, kehittäminen ja ryhmäprosessit tehtiin lähitoteutuksina ja kaikki olivat samassa tilassa samaan aikaan. Pandemian alkaessa käytännössä kaikki tieto- ja toimistotyö siirtyi etätöihin ja yhdessä tekeminen muuttui. Ei ollut enää kokoushuoneita, vaan ne korvattiin kanavilla ja sähköposteilla ja tiimityötiloilla. Ei ollut kokouksia, vaan tilalle tuli teamseja ja zoomeja ja muita tapoja pitää yhteyttä.

Etätyössä opeteltiin paljon uutta, mutta ajan myötä siihen myös totuttiin: kokouksista tuli parempia ja etänä yhdessä tekemisestä tuli luonnollisempaa. Kun fasilitointi ja yhteydenpito siirtyivät verkkoon, sekä tekniset alustat että yhteydenpitosoftat kehittyivät hurjaa vauhtia. Oli pakko, käyttäjiä oli yhtäkkiä ihan erilainen määrä kuin ennen. Virtuaalikokouksista ja etätyöstä tuli tavallinen toimintatapa, monet alkoivat puhua uudesta normaalista.

Pakko ei ole uusi normaali, vaan uusi normaali alkaa syksystä ja muodostuu pikkuhiljaa.

Keväällä vielä oli pakko tehdä tietyllä tavalla, syksystä eteenpäin maailma näyttää toipuvan pandemiasta ja palaavan moninaisempaan arkeen ja mahdollisuuksiin. Osa työpaikoista palaa toimistolle, osa jää hybriditoteutukseen eli osan viikkoa ollaan toimistolla ja osan etänä. Silloin puhutaan monipaikkaisesta työstä.

Aidosti uusi normaali vaatii toisaalta uusia kujeita ja toisaalta taas muistuttelua vanhasta, sillä eivät samat fasilitoinnin kikat toimi kaikissa tilanteissa. Vaikka taustalla ovatkin samat fasilitoinnin lainalaisuudet ja periaatteet, voi osallistuminen ja kokemus olla kovinkin erilaista. Ryhmäprosessien vetäjillä on isoin vastuu saada kokouksista ja muista toteutuksista osallistujille energisoivia ja mielenkiintoisia – riippumatta missä ollaan millaisilla työkaluilla.

Entäs mitäs tehdään niille, jotka edelleen vihaavat liimalappuja?

Kerron salaisuuden: Eiväthän he oikeasti niitä lappuja vihaa, he eivät tykkää käyttää omaa aikaansa yhdessä tekemiseen yhtään missään, jos se on toteutettu huonosti. Oli se sitten etänä, hybridinä tai lähitoteutuksena.

Koska työssä on nykyään paljon enemmän mahdollista, ollaan me fasilitoijat sen moninaisuuden mahdollistajia. 

 

Kirjoittaja Jani Turku, sertifioitu fasilitaattori Jani Turku (TkL, Brain-based Business Coach, Lego Serious Play), Ideapakka.fi

Katso Janin koulutukset täältä:

Radikaali fasilitointi – toiminnallisen valmentamisen next step (1 pv) 16.9.2021 Radisson Blu Royal Hotel, Helsinki

Radikaali fasilitointi – hybridi (2 x 1/2 pv) 04.-11.11.2021 Radisson Blu Royal Hotel, Helsinki + striimaus ja Zoom meeting

Tutustu myös Koulutuskalenteriin: https://www.eventium.fi/koulutuskalenteri/

2021-06-23T12:22:32+00:00kesäkuu 23rd, 2021|Tags: , , , , |

Koulutustuottajan kesäterveiset

Jälleen on yksi digiloikka hypätty, muutosten aika koettu ja tehty.

Paljon on uutta rakennettu ja vanhaa uudistettu. Hienoa saada tehdä näin merkittävää osaamisen kehittämisen aikakautta yhdessä laajan asiantuntijaverkostomme sekä upeiden asiakkaiden kanssa. Teknisten vaatimusten lisäksi olemme tarttuneet digiajan haasteisiin ratkaisukeskeisesti ja peilaten asiakkaiden monimuotoisia tarpeita. Epävarmuuden ja uudentyyppisen itsensäjohtamisen ja yhdessätekemisen ajassa resilienssiä on tarvittu kaikilta.

Asiantuntijoina, kehittäjinä ja johtajina olemme tarvinneet erityisen vahvaa systeemiälyä, analyysiä ja edelläkävijyyttä. Todella tärkeää on mielestäni säilyttää palveleva, oma elinikäisen oppimisen nöyrä asenne, me-henki ja tulevaisuuden visio. Kesän lepo ja palautuminen tulee meille kaikille varmasti tarpeeseen.

Onneksi olemme jo voineet suunnitella ja syventää syksyn vaikuttavuutta toiveikkain ja avoimin mielin.

Uskon, että syksy tuo uusia mahdollisuuksia kehittää loistavia sisältöjä, kirkastaa ydintä ja yhteistoimintaa – asiakkaidemme ja koko yhteiskunnan hyväksi.

Kuluneena keväänä mm. juridiset rajanvedot, management ja etätyöskentely teknisten oppimisten ja kulttuurin muutoksineen ovat olleet webinaarien ja koulutusten pääteemoja. Uskon, että tulevana syksynä uudentyyppiset leadershipin, fasilitoinnin ja prosessien kehittämisen aihiot nousevat työpöydille hajautettujen tiimien hyvinvoinnissa ja tuloksellisuudessa.

Datalla johtaminen on modernia johtamista, vaikkei se uusi asia olekaan. Se on varma, että esimiehet ja johtajat tarvitsevat paljon apua, jotta pitkään jatkunutta kuormitusta kestäneet ja jatkuvan muutoksen kohteena ja tekijöinä olevat erilaiset ihmiset ja tiimit voivat hyvin ja menestyvät. Osaamisen ylläpito ja kehittäminen kannattaa aina.

Toimintakulttuurit muuttuvat ja parhaimmat kukoistavat.

Useiden uudistuneiden konseptien ja kanavien sekä Suomen bisneksen elpymisen ja vakautumisen myötä elämme myös varsin herkullista aikaa. Viime aikojen oppien ja kokemusten myötä pystymme loistavassa verkostossamme auttamaan ihmisiä ja organisaatioita entistäkin paremmin, etänä ja lähellä.

Kysy tiimivalmennuksista ja tyky-päivistä! Meidän kauttamme löytyvät parhaat ohjelmat, puhujat ja striimauspalvelut!

Toivotan omasta ja kaikkien meidän tiimiläisten moniosaajien eli webinaarien, etävalmennusten, lähikoulutusten ja striimattavien hybridien tekijöiden puolesta oikein hyvää ja aurinkoista loma-aikaa!

Kirjoittaja Erja Laurila 
Koulutustuottaja, liiketoimintajohtaja
p. 050 300 6558
erja.laurila@eventium.fi

UUTTA! Tutustu syksyn koulutuskalenteriin:

https://www.eventium.fi/koulutuskalenteri/

Webinaarit: https://webakatemia.fi/koulutuskalenteri/

Eventium Koulutuspalvelut järjestää koulutuksia ja valmennuksia eri toimialojen johdolle, esimiehille ja asiantuntijoille. Tarjoamme ajankohtaiset ja kiinnostavat aiheet oman osaamisesi ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.

Toteutamme myös yrityskohtaisesti räätälöityjä valmennuksia, kuten johtoryhmien ja tiimien sparrauksia sekä liiketoiminnan kannattavuuden parantamisen ohjelmia.

Eventiumin laajassa yhteistyöverkostossa toimivat asiantuntevat kouluttajat, valmentajat ja fasilitaattorit. Asiakkaamme ja kärkiasiantuntijamme ovat yritysten, organisaatioiden, kuntien sekä yliopistojen osaajia ja avainhenkilöitä.

2021-06-18T11:33:40+00:00kesäkuu 17th, 2021|Tags: , , , , , |

Asiakkuuksien johtamisen trendit 2021

Etätapaamiset ovat tulleet jäädäkseen uutena kanavana asiakaskohtaamisissa. Asiakasnäkökulma jatkaa nousuaan osaksi strategiatyötä. Mitä muita uusia tuulia on näkyvissä asiakkuuksien johtamisessa vuonna 2021? 

Juha Porkka,  johtamisen ja myynnin asiantuntija.

Juha Porkka, MBA, Certified Extended DISC Trainer, on johtamisen ja myynnin asiantuntija.

Vahvistuviin trendeihin kannattaa reagoida. Poimi siis täältä vinkkejä, jolla rakennat kestävää menestystä asiakaspääoman kehittämisessä ja myyntityössä!

 

Tässä kolme trendiä vuonna 2021 ja keinoja niiden hyödyntämiseen:

1. Kasvutavoitteet ovat edelleen keskiössä

Kasvun saavuttaminen on tärkeimpänä aiheita yritysten agendalla ja miksei olisi, tälle vuodelle on asetettu kovia paineita ja odotuksia (Gartner’s 2020 CEO and Senior Executive Survey). Mitä tulisi tehdä, jotta voit saavuttaa kasvutavoitteet?

  • Suurin osa kasvusta tulee nykyisistä asiakkaista. Tunnista kasvuasiakkaat ja hyödynnä koko ostopotentiaali! Ota asiakkuudet kunnolla haltuun rakentamalla asiakkuuksien johtamisen toimintamalli.
  • Panosta myös uusasiakashankintaan, jotta saat uusia kasvuasiakkaita!
  • Nosta asiakkuuksien johtaminen osaksi strategiatyötä! Yksi parhaista luonnehdinnoista strategiasta löytyy Jorma Elorannan kirjasta: strategialla tarkoitetaan kykyä erottautua kilpailijoista asiakkaalle arvoa luovien ja asiakkaan arvostamien seikkojen osalta (Jorma Eloranta: Hallitus johdon tukena).

2. Asiakkaiden päätöksentekotapa

Vaikka oma pipeline näyttäisi etenevän jouhevasti aina tarjouksen lähettämiseen asti, niin päätöksiä ei tahdo saada, ei ainakaan siten kuin vielä tarjousvaiheessa kuviteltiin. Tämä johtuu siitä, että asiakkaan ostoprosessi on monimutkaistunut ja päätöksiin osallistuu enemmän henkilöitä kuin aiemmin (keskimäärin 5,4), (Matthew Dixon& Brent Adamson et al:  The Challenge Customer). Mitä enemmän hämmentäjiä on mukana, sitä enemmän tarpeet poikkeavat toisistaan ja sen sekavampi ostoprosessi.

  • Tärkein huomio on, että asiakkaan ostoprosessi ei ole sama kuin meidän myyntiprosessimme. Myyjän tehtävä on auttaa ostopäätöksen teossa, ei vaatia ostopäätöstä. Siksi kannattaa heittää oma myyntiprosessi hetkeksi sivuun ja miettiä, mikä on asiakkaan ostoprosessi; esimerkiksi missä kohtaa asiakkaalla on riittävä tieto ja mahdollisuus tehdä ostopäätös?
  • Et voi kuitenkaan kuunnella kaikkia näkemyksiä ja rakentaa tarjoustasi sen perusteella, vaan tehtävänäsi on ohjata asiakasta havaitsemaan parempi vaihtoehto, joka on sinun ratkaisusi ja joka toimii heille parhaiten.
  • Markkinoinnin rooli on kasvanut kaiken aikaa digitaalisten välineiden myötä. Oikeiden päättäjien ja vaikuttajien kohdennetussa markkinoinnissa tarvitaan yhteiset myynnin ja markkinoinnin tavoitteet.

3. Etätapaamiset omana myyntikanavanaan

Etätapaamiset ovat tulleet jäädäkseen ja asiakkaat ovat jo tottuneet niihin. Moni organisaatio siirtyi etätyöskentelyyn kylmiltään. Etätapaamisissa vaikuttaminen on kuitenkin haastavampaa ja heikoimmillaan tapaamisista saattaa tulla vaisuja powerpoint -läpikäyntejä.

Etätapaaminen kannattaakin rakentaa ihan uudella tavalla. Hyvä asia on, että jopa 73 % päättäjistä on sitä mieltä, että videotapaaminen vahvistaa asiakaskokemusta (Forbes). Paino on sanalla video, sillä kun kuva ei ole päällä, menetetään samalla tehoa.

Paras tapaaminen on energinen, tuo lisäarvoa asiakkaalle ja sisältää konkreettisen ehdotuksen seuraavaan vaiheeseen. Varo jaarittelua ja pyörittelyä, pidä langat käsissäsi ja ohjaa keskustelua!

  • Etätapaamisessa paino ei ole vain siinä mitä esität, vaan siinä miten esität, jotta saat herätettyä mielenkiinnon ja teet tapaamisesta monipuolisen. Kuvaa etätapaaminen ihan omana prosessinaan.
  • Hyödynnä etätapaamisen tarjoamat mahdollisuudet antamalla aito käyttökokemus kuljettamalla asiakas palvelusi läpi. Käytä eri metodeja ja aktivointikeinoja ja pidä kamera päällä!
  • Terävöitä asiakasviestisi. Etätapaamisessa kannattaa laajan kartoittamisen sijaan tiivistää agendaa ja valmistella aihe hyvin.

Asiakasviesti ja siihen liittyvä asiakaslupaus eli törkeä lupaus puree, kun se kohdistuu tarkasti oikeaan segmenttiin – mikä tarkoittaa, että on mietittävä yhä tarkemmin, mitä arvoa pystymme juuri tälle segmentille ja asiakkaalle tuomaan. Se on asiakkaalle syy ostaa ja siinä voi meillä itse kullakin olla kirkastamisen paikka.

Kirjoittaja Juha Porkka 

Tutustu Juhan tuleviin etäkoulutuksiin:

Valmentava johtaminen (2 x 1/2 pv) 11.-18.03.2021 

Erilaiset asiakkaat ympärilläni (2 x 1/2 pv) 13.-20.04.2021

 

Asiakkuuksien johtamisesta ja myyntityöstä etänä teemme myös webinaarikoulutuksia ja organisaatiokohtaisia valmennuksia!

 

Kysythän lisää: tarjouskoordinaattori Jenni Liuski

jenni.liuski@eventium.fi

puh: 044 237 9673

Eventium Koulutuspalvelut

2021-01-29T11:20:04+00:00tammikuu 29th, 2021|Tags: , , |

Varaston suunnittelu ja toteutus

Kaupan toimitusketjun ohjauksen kannalta keskeisin toiminto on varasto ja tuotantoyrityksillä varaston lisäksi tuotanto. 

Hannu Soininen on toiminut 10 vuotta toimitusketjun konsulttina ja kouluttajana, oman yrityksen kautta. Hän toimii myös osakkaana agenttiteknologiaa hyödyntävässä Multi-Agent Technology Oy:ssä, palveluina esim. toimitusketjun rakenne-, suunnittelu- ja simulointi työkaluja. Hannu Soininen on hankkinut kokemuksena toimimalla yli 30 vuotta toimitusketjun johto-, kehitys- ja asiantuntijatehtävissä hankinnassa, tuotannossa, varastossa sekä myynnissä kotimaan ja ulkomaan toimintojen yhteydessä. Hän on myös näyttötutkintomestari (OPE-Rooli) ja on toiminut satojen näyttötilaisuuksien osaamisen arvioijana. Hän toimii mentorina ja fasilisaattorina henkilöiden ja yritysten ohjauksessa. Hannun motto on: ”Käytäntö opettaa”.

Kysyntä ohjaa toimitusaikataulujen pohjalta varastojen sijaintia ja siellä tuotettavia palveluja. Varastointi on usein varsin pirstaleinen kokonaisuus johtuen asiakaslupauksien määrästä ja niihin liittyvistä aikatauluista. Esimerkkeinä mm. keskusvarasto, alueellinen varasto, kaupintavarasto asiakkaalla, varaosa-varasto, kausivarasto, ulkoistetut varastot, toimittajavarastot, maahantuoja varastot, asiakasvarastot.

Varaston suunnittelu vaatii tontti- ja tilasuunnittelua, valikoimanhallintaa, tuoteominaisuuksien huomioimista, säilytysratkaisuja, automaatioasteen määrittelyä, tavaran käsittelylaitteistoa, keräilyteknologioita, layout suunnittelua, ohjauksen pelisääntäjä, virtautuksenhallinnan menetelmiä, työturvallisuutta, vaarallisten aineiden käsittelyä jne.

Varastointi ei ole koskaan optimaalinen, vaan sitä pitää säätää jatkuvasti niin tilojen, välineiden kuin toimintatapojen suhteen. Henkilöstön hallinta on merkittävässä roolissa, koska varaston kustannuksista 55 % tulee työvoimakustannuksista.

Varastoihin keräytyy muiden toimitusketjujen toimijoiden ongelmat.

Näitä ovat mm. toimittajien virheet, ylisuuret asiakaslupaukset, virtautuksen heilunta (piiskavaikutusilmiö), menekkivaikeudet, nimikkeiden hävittäminen, tuotetiedot ja tuotteen tunnistaminen.

Varastojen tai sen osan ulkoistaminen edellyttää varaston muuton hallintaa, informaatiokanavien ja yhteistyön pelisääntöjen rakentamista. Palveluostamisen osaamisen ja hallinnan merkitys korostuu.

Yrityksen varastointi mahdollistaa asiakaslupauksien mukaisen toimituskyvyn omalta osaltaan. Toisaalta toimittamisen virheet hankaloittavat asiakassuhteen ylläpitoa. Varastoinnissa teknologioiden ja automaation määrä on kasvussa.

Asiakkaat haluavat integroitua entistä enemmän toimittajan varastojärjestelmiin varmistaakseen toimitusten sujumisen. Varaston suunnittelu ja toteutus on ensiarvoisen tärkeää koko tuotanto- ja toimitusketjun kannalta.

Kirjoittaja Hannu Soininen

 

Tutustu Hannu Soinisen uuteen koulutukseen:

Varaston suunnittelu, toteutus ja kehittäminen (2 pv)

Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa 20.-21.01.2021

Mahdollisuus osallistua myös etänä!

2020-11-04T11:25:42+00:00marraskuu 4th, 2020|

Hankintatoimen ja ostamisen perusteet digiaikana

Yrityksen tuotteiden ja palveluiden toimituskyvyn varmistaminen on hankinnan keskeisin tavoite.

Hannu Soininen on toiminut 10 vuotta toimitusketjun konsulttina ja kouluttajana, oman yrityksen kautta. Hän toimii myös osakkaana agenttiteknologiaa hyödyntävässä Multi-Agent Technology Oy:ssä, palveluina esim. toimitusketjun rakenne-, suunnittelu- ja simulointi työkaluja. Hannu Soininen on hankkinut kokemuksena toimimalla yli 30 vuotta toimitusketjun johto-, kehitys- ja asiantuntijatehtävissä hankinnassa, tuotannossa, varastossa sekä myynnissä kotimaan ja ulkomaan toimintojen yhteydessä. Hän on myös näyttötutkintomestari (OPE-Rooli) ja on toiminut satojen näyttötilaisuuksien osaamisen arvioijana. Hän toimii mentorina ja fasilisaattorina henkilöiden ja yritysten ohjauksessa. Hannun motto on: ”Käytäntö opettaa”.

Tarjonnan ja kysynnän viimeaikaiset nopeat muutokset ovat aiheuttaneet merkittäviä haasteita onnistuneen hankinnan suorittamiseen. Yritykset etsivät kustannushyötyjä hankinnan uudelleen kilpailuttamisen kautta ja pyrkivät parantamaan kilpailukykyään sitä kautta tai parantamaan lyhyenajan maksuvalmiuttaan.

Olemme siirtyneet ”shoppailusta eli ostelusta” kohti ammattimaista hankinnan strategiseen johtamiseen perustuvaa hankintatoimea, jossa ostamisen on kurinalaista pitkäjänteistä toimittajamarkkinoiden kehittämistä. Toimittajien kanssa tehtävä vuorovaikutus lisääntyy ja rutiineja pyritään automatisoimaan sekä tavoiteltavat hyödyt pyritään maksimoimaan.

Olen valmistellut tästä ajankohtaisesta aiheesta uuden, erittäin käytännönläheisen kaksipäiväisen koulutuksen. Näin digiaikana siihen on mahdollista osallistua vaihtoehtoisesti myös etänä.

Koulutuksen tavoitteena on luoda selkeä käsitys hankintatoiminnan kokonaisuudesta ja siellä ostajan roolista, tehtävistä, työkaluista ja tavoitteista osana laajempaa kokonaisuutta. Samalla huomioidaan ostamisen kehityssuunnat ja varaudutaan operatiivisen ostamisen haasteisiin ja ongelmien selvittelyn toteutustapoihin.

Ostajat arvioivat, että noin 30 % työajasta menee poikkeamien selvittelyyn, joten paljon on vielä tehtävää ostamisen kehittämisessä.

Teknologian kehittyminen luo mahdollisuuksia ostamisen organisointiin ja työskentelytapoihin toimittaja- ja asiakasrajapintoihin ja samalla vapauttaa aikaa syvempään yhteistyöhän kuin aikaisemmin. Toisaalta hankintakanavien hallinta, neuvottelutaidot, valintaperusteet ja auditoinnit ja ovat yhä edelleen suuressa arvossa.

Perustietojen osaaminen on tärkein osa ammattitaidon perustaa. Siitä on hyvä edetä ditaalisen ajan ammattilaiseksi ja organisaation tärkeäksi avainhenkilöksi.

Kirjoittaja Hannu Soininen

 

Tutustu koulutukseen ja ilmoittaudu heti:

Hankintatoimen ja ostamisen perusteet digiaikana (2 pv)
25.-26.11.2020
Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa
Mahdollisuus osallistua myös etänä!

2020-11-04T08:03:06+00:00marraskuu 3rd, 2020|Tags: , |

Osaaminen on paras kilpailuetu!

Haastateltavana koulutuspalveluiden asiakkuuspäällikkö Lauri Jukarainen


Osaamisen ylläpito ja kehittäminen
on tärkeää aina, ammatista ja toimialasta riippumatta. Erityisen merkityksellistä osaaminen on tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Asiantuntijoiden, esimiesten ja johtajien oma markkina-arvo ja vaikuttavuus tulee olla kohdillaan sekä heidän edustamiensa yritysten ja organisaatioiden on oltava ristipaineessakin houkuttelevia ja kaikin puolin kovassa tikissä.

Kilpailu on kovaa ja arjen haasteet on kampitettava päivittäin. Samalla olemme ottaneet maailmanlaajuisesti massiivisen digiloikan tekoälyn uusien mahdollisuuksien myötä. Muutoksissa pärjääminen ja menestyminen vaatii meiltä kaikilta voimavaroja ja sinnikkyyttä sekä samalla ketterää tilannetajua ja usein myös edelläkävijyyttä.



Asiakkuuspäällikkö Lauri Jukarainen Varangi Oy:stä työskentelee mielenkiintoisella näköalapaikalla, jatkuvasti muuttuvassa asiakasrajapinnassa, erilaisten ihmisten, toimialojen ja osaamisten keskiössä.

Haastattelimme kollegaamme Lauria keveästi etänä. Hän paneutui kysymyksiimme aidolla innostuksella, hänelle luonteenomaisella tavalla intensiivisesti keskittyen ja aidosti palvellen, varsin dynaamisen työpäivän lomassa:

Mitkä asiat näkyvät työpöydälläsi tällä hetkellä koulutuspalveluiden asiakkuuspäällikkönä?

Tehtäviäni ovat asiakkuuksien hoitaminen, myynti, myynnin johtaminen ja asiakkuuksien kehittäminen. Pidän tästä yhdistelmästä erityisesti siksi, koska kaikki tekeminen tähtää lisäarvon tuottamiseen asiakkaalle. Päiväni ovat myös monipuolisia. Aamu saattaa vierähtää prosessien kehittämisen parissa, päivällä olen yhteydessä asiakkaisiin ja iltapäivällä räätälöin koulutusta asiakkaalle yhdessä eri alojen asiantuntijoiden kanssa.

Parasta tässä työssä on ehdottomasti yhteistyö asiakkaiden ja kouluttajien kanssa! Osallistun myös itse säännöllisesti koulutuksiimme. Koen tämän erittäin helpoksi ja hyödylliseksi tavaksi oman osaamiseni kehittämisessä. Viime aikoina erityisesti webinaarit ja etävalmennukset ovat olleet hitti.

Onko Korona vaikuttanut asiakkaiden ja sinun omiin työpäiviisi?

Koronavirus on varmasti vaikuttanut jokaiseen organisaatioon ja yksittäiseen työntekijään. Asiakkaiden kanssa keskustellessa on erityisesti tullut ilmi epävarmuus tulevaisuudesta ja viruksen arvaamaton vaikutus liiketoimintaan. Korona on myös muuttanut tapoja tehdä töitä. Etätyön määrä tuntuu kasvaneen huimasti keväästä alkaen. Tämäkin on tuottanut monia haasteita ja uusia tilanteita. Onneksi olemme voineet osaltamme auttaa organisaatioita järjestämällä ajankohtaisia koulutuksia esimeriksi etätyön johtamisesta ja juridiikasta sekä mm. Microsoft Teamsin käyttämisestä.

Tämä poikkeuksellinen aika on vaikuttanut myös omiin työpäiviini – tosin osa vaikutuksista on pelkästään positiivista. Olen työskennellyt etänä paljon enemmän aikaisempaan verrattuna. Meillä joustava etätyö on toki ollut mahdollista jo paljon aiemminkin. Asiakastapaamisten siirryttyä entistä enemmän etäpalavereiksi, olen havainnut aikaa säästyvän entistä enemmän asiakastyöhön. Toki kasvokkain tapaamisissa on oma hohtonsa, mistä erityisesti pidän. Uskon kuitenkin, että tulevaisuudessa hybridimalli tulee olemaan hyödyllisin tapaamisten, palaverien ja kokousten suhteen.

Minkä tyyppiset koulutukset ovat olleet suosituimpia viime aikoina?

Mainitsinkin jo ajankohtaiset aiheet, kuten etätyön johtaminen, Power BI, Teams ja yleensäkin Officen ohjelmien käyttäminen. Vaikka koronavirus jossain vaiheessa toivottavasti hellittääkin, uskon näille aiheille olevan edelleen  kysyntää ja tarvetta. Koronaviruksesta puheen ollen, yksi ehdottomista syksyn täsmäaiheista on ollut webinaari koronaviruksen toisesta aallosta ja sen oikeudellisista vaikutuksista.

Toisin kuin käteinen raha, Adidaksen kolme raitaa ja aurinkolasit tulevat aina olemaan muodissa. Koulutuspuolella suosiossa ovat tällä hetkellä – ja varmasti myös tulevaisuudessa – esiintymistaitoihin, oikeudellisiin ja lakiteknisiin kysymyksiin, esimiestyöhön, johtamiseen sekä markkinointiin liittyvät teemat. Markkinoinnin osalta erityisesti digimarkkinointi, sosiaalinen media ja brändääminen ovat olleet viime aikojen pihvi.

Tänä vuonna webinaarit ja etäkoulutukset ovat olleet suosittuja. Varsinkin näin kokoontumisrajoitusten ja kontaktien minimoimisen aikakautena tämä on erittäin hyvä tapa toteuttaa koulutus. Webinaarit ja etäkoulutukset säästävät myös aikaa. Tarve osaamisen kehittämiselle ei kuitenkaan koskaan katoa, mutta tavat tehdä asioita elävät jatkuvasti.

Mitä terveisiä haluat lähettää asiantuntijoille, esimiehille ja johtajille, jotka kamppailevat digiajan hektisessä arjessa?

Laadukkaan osaamisverkostomme avulla pystymme tarjoamaan laajasti työkaluja arjen haasteisiin – oli kyse sitten yksittäisestä asiasta tai suuremmasta kokonaisuudesta. Ollaan yhteyksissä ja keskustellaan näistä mahdollisuuksista lisää.

Menestystä kaikille syksyyn!

Lauri Jukarainen, asiakkuuspääliikkö - koulutukset, osaaminen ja sen kehittäminen

 

Lauri Jukarainen 
Asiakkuuspäällikkö, Varangi Oy
Tutustu syksyn lähi- ja etävalmennusten koulutuskalenteriin tästä: Eventium
Ajankohtaiset tietoiskut webinaareina löydät täältä: WebAkatemia
Ratekoulutuksen ja henkilöstökoulutuksien kokonaisuudet myös palvelupaketteina:
Lauri Jukaraisen haastattelu ja blogin toimitus: koulutustuottaja Erja Laurila ja tarjouskoordinaattori Jenni Liuski
2021-02-01T05:29:40+00:00syyskuu 16th, 2020|Tags: , , |

Pilaatko vaikuttavuutesi etänä?

Toimitusjohtaja, johtamisaktivisti Toni Hinkka on Suomen tunnetuin ja arvostetuin johtamisen ammattimentori ja vaikuttamisen taidon kouluttaja. Hän on katsonut ja analysoinut satoja etäkokouksia ja webinaareja, etsien esimerkkejä hyvästä ja ei niin hyvästä.

Menisitkö tärkeään tapaamiseen paperipussi päässä ja epäselvästi mumisten? Kohtaisitko kollegasi hiukset harottaen? Pukeutuisitko aamutakkiin tai oloasuun? 

En muista, olenko koskaan bisnestapaamisessa kohdannut yllä kuvattua. Tai varmasti muistaisin, jos olisin.

Koronakriisi on siirtänyt meidät etätyöhön. Valtaosa vaikuttaa olevan etänä ihan pihalla. Ikään kuin luontainen positiivisen vaikuttamisen tarve olisi poistunut.

Massojen taantuessa positiivinen erottautuminen on helpompaa kuin koskaan. Kun vain ymmärtää, että vaikuttamisen tarve on vahvempi kuin koskaan ja tiedostaa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Etävaikuttamisessa meiltä poistuu kolme viidestä aistista. Näin ollen kuulon ja näön merkitys ja vaikuttavuus vain korostuvat. Kiinnitä siis erityistä huomiota siihen, miten sinä kuulut ja miten sinut nähdään.

Aistimme, hermostomme ja aivomme ovat rakennettu siten, että ne haluavat säästää energiaa. Esivanhemmillamme kun oli aika usein puutetta energiasta.

Mitä vaikeampaa meidän on seurata toisen ihmisen viestintää, sitä enemmän aivomme rasittuvat. Kasvanut energiankulutus herättävät meissä kaksi tunnetta: En tykkää ja en luota. Alamme siis alitajuntaisesti epäillä toisen sanomaa. Sitten ryhdymme tietoisesti etsimään epäilyllemme todisteita. Ja kyllähän me niitä löydämme, kun herkistymme havainnoimaan.

Toinen mikä herättää epäilyn, on viestinnän ristiriidat. Eli jos sanat, sävyt ja kehonkieli eivät kerro samaa asiaa.

Kun haluat vaikuttaa ja vakuuttaa, tee viestintäsi seuraaminen mahdollisimman vaivattomaksi ja yhtenäiseksi. Siinä se salaisuus.

Etänä tämän varmistaminen on helpompaa kuin koskaan. Hän, jolla on kohtuullinen mikrofoni ja vähin taustahäly erottuu vastaanottajien korviin selkeimmin. Häntä, jolla on kohtuullinen kamera, valaistus, kuvakulma ja tausta sekä koko ylävartalo näkyvissä, on miellyttävintä seurata. Kannettavan oma kamera ja mikrofoni ovat yleensä luokattoman surkeita. Muutaman kympin investoinnilla saat jo selkeän etulyöntiaseman moisia käyttäviin. Valaistuksen saat ilmaiseksi auringosta, kunhan ikkuna on kasvojesi edessä.

Kirjoittaja Toni Hinkka

Tutustu ja ilmoittaudu mukaan Tonin uuteen etäkoulutukseen:

Älä mokaa etäpalavereissa – opi etävaikuttamisen parhaat käytännöt (1/2 pv)

2020-05-25T12:00:28+00:00toukokuu 25th, 2020|Tags: , , , |

Mitä ohjeita antaisit juuri aloittelevalle johtajalle?

Katsotaanpa, missä minun ajatukseni juuri tällä hetkellä menevät. 

Valmentaja, esimies, toimitusjohtaja Antti Nevalainen, Valmento Oy. Antilla on jo 25 vuoden kokemus palveluliiketoiminnasta ja hän on valmentanut ihmisiä menestymään omassa myynti- ja johtamistyössään toistakymmentä vuotta. Taustalla on käytännön menestyksekästä kulttuurin luomista vuosikymmenien varrelta. Kiitetty kouluttaja ja Menestyvä johtaja -kilpailussakin palkittu Antti kertoo: Kehittämälläni konseptilla olen saanut aikaiseksi upeita tuloksia taloudellisesti, kulttuurillisesti ja sosiaalisen pääoman muodossa. Tulokset puhukoot puolestaan!

En väitä olevani oikeassa missään näistä, mutta kokemukseni on osoittanut näissä olevan vinhaa perää. Kannattaa siis kokeille, ainakin siihen asti, kunnes keksitään yhdessä jotain parempaa.

Miten voisin auttaa? 

Hyvä johtaja on kuin taitava asiakaspalvelija. Luoksesi tullaan, koska tiedetään, että sinuun voi luottaa ja sinulta saa apua. Jos tämä on se mistä sinut tunnetaan, olet jo hyvällä polulla. Kun kysymme tämän kysymyksen, onkin sillä jo suurempi vaikutus, kuin sillä, että vain taputamme ohi kulkiessa olkapäälle. Meitä ympäröivät ihmiset joko lisäävät meihin virtaa tai väsyttävät meidät.

Ole sinä se joka antaa virtaa. Johtajan tehtävä ei ole lisätä tuskaa, vaan helpottaa sitä.

 

Ota selvää ja pyydä apua.

Minkälaisia ihmisiä sinulla on ympärilläsi? Miten he vaikuttavat sinuun ja ympäristöön? Tykkäätkö siitä, miten asiat ovat? Mitä he osaavat ja mistä innostuvat? Miten he käsittelevät asioita ja ajattelevat kaikesta? Ole sinä johtajana se ajatusten kätilö, joka saa ihmiset kartalle ja haluamaan tehdä oikein, paremmin ja esiintymään enemmän edukseen.

Tervehdi ja tapaa ihmisiä, kerro tuntemuksistasi ja ajatuksistasi, herätä ihmiset ajattelemaan ja näytä suuntaa. Opettele kysymään hyviä kysymyksiä, jotta avaat niillä lukkoja ja ovia, jotka muuten jäisivät kiinni. Tule herkäksi ihmisten käytökselle, äläkä kulje kenestäkään ohi kun jokin asia mietityttää, niin sinua kuin työkaveriasi.

Muista, että olettamus on kaikkien epäonnistumisten äiti. Muista että ihmisten käytös on kuitenkin aina vain tienviitta tutkimaan niitä sokeita pisteitä. Etsi näitä sokeita pisteitä. Ne ovat niitä paikkoja, joissa ihmiset toistuvasti näkevät itsensä tai tilanteensa totuudenvastaisesti.

Kokemus ei ole aina mukavin opettaja, mutta harkiten arvioitu kokemus voi jo ollakin.

 

Luokaa yhdessä ja valvokaa yhdessä.

Yhdelläkään työpaikalla ei ole tulevaisuutta ilman siellä työskentelevien ihmisten antamia panostuksia. Strategiaa ei voi toteuttaa, jos ihmiset eivät tiedä mikä se on tai ymmärrä sitä alkuunkaan. Arvot ja pelisäännöt ja kaikki tärkeä jää vitseiksi, mikäli ne on jonkun toisen tekemiä, eikä kukaan ymmärrä miksi näin tehdään. Yhdessä luotu on paras perehdytys ja oikeudenmukainen tapa kutsua älykkäät työkaverit mukaan alusta lähtien. Tulettehan lopulta samaan ratkaisuun joka tapauksessa. Vai väittääkö joku, että velkatilin saldo on jotenkin epäselvä, jos sitä katsoo joku muu kuin sinä?

Monella työpaikalla kerrotaan, että yritettiin sitä ja tätä, mutta menestys jäi ohueksi, koska ihmiset eivät olleetkaan mukana. Se on sillä lailla, että omaa lasta puolustetaan ja toisten lapset jää ilman joululahjoja, mikäli valita pitää. Tuo kannattaa muistaa, kun seuraavan kerran kuulet sanan muutosvastarinta. Sitoutuminen on suorassa suhteessa siihen, kuinka paljon oikeasti on jokaisen omaa otettu mukaan. Kun siellä on fiksumpia ajatuksia, niin ne pitää saada mukaan.

Pitää oppia neuvottelemaan hyviä sopimuksia, jotta ei tule niin pahoja pettymyksiä ja saadaan ihmisten omatunto ohjaamaan päätöksentekoa.

Viisaus ei asu kulmahuoneessa ja sen viisauden tulee uskaltaa kävellä sisälle, kun jokin asia mietityttää.

 

Muista velvollisuutesi ja auttakaa toisianne muistamaan tärkeät asiat.

Kun johtajalta kysytään, että mitä on johtaminen, saadaan yleensä vastauksena vain hiljaisuutta. Mitä isompi yleisö, sitä huutavampi hiljaisuus. Miten voi olla, että sellaisetkin henkilöt, jotka ovat pitkään kertoneet muille, mitä he tekevät seuraavaksi, ovat hiljaa. Aivan, häpeä ja nolostuksen mahdollisuus nostaa päätään. Jotain mikä tulee kitkeä pois työyhteisöstä, mikäli halutaan pitää ilma raikkaana.

Johtajan tehtävä on varmistaa tulevaisuus, varmistaa, että ihmiset kokevat olevansa turvassa, eikä kukaan koe olevansa sorsittu omassa työyhteisössään. Aina ei ole helppoa olla selvillä siitä todellisesta tilanteesta, sinun velvollisuutesi on vääntää tarvittaessa rautalangasta. Sinä siis olet selvillä tai teet selväksi. Älä kuitenkaan unohda olla ihminen ja inhimillinen kaiken keskellä.

Se, että annat tukevaa olkapäätä sitä tarvitsevalle ja kirjoitat samalla varoitusta työtehtävien laiminlyömisestä, eivät sulje pois toisiaan. Johtaja ei miellytä ja kerro sitä mitä ihmiset haluavat kuulla, vaan johtaja tekee oikein ja pitää huolen, että kaikki tietävät mikä on oikein. Samalla voi kasvattaa ihmisiä haluamaan olla parempia. Vai haluaisitko elää maailmassa, jossa joudut pelkäämään, että lapsesi kuolee koulumatkalla auton alle, kun poliisi ei puutu punaisia päin ajaviin? Taidetaan olla aika nopeasti samaa mieltä, vaikka olisitkin saamassa juuri sakon punaisia päin ajamisesta.

Samat säännöt kaikille, vai mitä? #Tasapuolinen palkitseminen ja hyvä työilmapiiri.

 

Pyri parhaimpaasi, vanhemmoi vastuuta ja auta muita tekemään samoin.

Pidä huolta, että paremman tulevaisuuden imu kutsuu ihmisiä. Tällä työpaikalla halutaan olla, koska elämä on parempaa, tulevaisuus näyttää valoisalta ja on kiva tulla töihin. Kasvetaan ihmisinä, ammattilaisina ja ajattelijoina arvoon arvaamattomaan. Ole sinä se esimies, joka voi katsoa ylpeydellä ylöspäin omia johdettaviaan, koska olet tehnyt itsesi tarpeettomaksi kasvattaessasi huipputiimin.

Muista, että peilineuronien vuoksi ihmiset samaistuvat ympäristöönsä salaman nopeasti. Siksi hyvinvoinnin hetkessä johtaminen on tärkeämpää, kuin pitkän tähtäimen täydelliset suunnitelmat, jotka lopulta vain sinä tiedät ja muistat. Parempi hyvä suunnitelma tänään, kuin täydellinen ei koskaan. Ihmiset tarvitsevat sinua tässä ja nyt.

Kokeile seuraavassa palaverissasi seuraavaa.

Hymyilet leveästi ja katselet muita ihmisiä. Kun joku sanoo, että kylläpäs näytit iloiselta ja tiedustelevat syytä, vastaat vain, että olet niin iloinen kun teidän kanssanne on niin kiva tehdä töitä. Näet pian heidän kohottelevan kulmiaan ja katselevan toisiaan, kuin hakien sanoillesi vahvistusta työkavereiden ilmeistä, sinulle takaisin hymyillen. Kohotit juuri tuolla hymyillen sanomallasi lauseella huoneen tunnelmaa enemmän kuin useimmat esimiehet tekevät uransa aikana millään olalle taputtelulla.

Johtaminen on lopulta asennekysymys ja pitää muistaa, että tuo on jotain, minkä johtaja valitsee ihan itse. Kun sinä sanot hississä kaikille, myös tuntemattomille, hyvää huomenta kuuluvalla äänellä, mutta et kuitenkaan vaadi samaa katsekontaktin välttelijöiltä, voihan olla että tulit juuri sysänneeksi heidät polulle, jolla haluavat pian tervehtiä itsekin.

Ihmiset auttavat mielellään toisiaan, kunhan vain molemmat voittavat!

Kirjoittaja: Antti Nevalainen

Lisää Antin ajatuksia ja käytännöllisiä vinkkejä kuulet näissä kevään koulutuksissamme. Lue lisää ja ilmoittaudu nyt!

Vastuuton työkäyttäytyminen  28.04.2020 Radisson Blu Seaside Hotel, Helsinki

Tasapuolinen palkitseminen ja hyvä työilmapiiri 28.05.2020 Tapahtumatalo Bank, Helsinki

Työhyvinvointi ja yhteistyö – avain parempaan työilmapiiriin (1 pv) 03.06.2020 Radisson Blu Seaside Hotel, Helsinki

 

2020-02-11T12:23:14+00:00helmikuu 11th, 2020|